Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är polestar för XC60 D4 AWD rekommenderat?

Ja, bilen blev mycket bättre och roligare att köra!!
8
89%
Nej, känner ingen direkt skillnad
1
11%
#1192002
Går i tankarna att köpa en XC60 från 2014-2016.
Har diverse krav att hitta den optimala bilen... Men det lär nog inte ske.

Hursomhelst så tittar jag nu på en XC60 (haft 3 innan) och alla med framhjulsdrift.
Bilen ska ska ha automat. Men det finns flera D4 AWD i Sverige som kan vara intressant.
Gammal spis och 6-vxl är jag väl medveten om. Euro 5 har jag för mig, men bryr mig inte nämnvärt om vad städer i Tyskland tänker göra i framtiden.

Men min fråga är att om man köper en D4 AWD utan polestaruppdatering.
Är det värt pengarna? Blir bilen roligare?
Kommentera gärna skillnader i olika situationer, exempelvis omkörning, motorväg etc.

Tack för er erfarenhet.
#1192006
Bara för din info finns det väl förslag på att införa förbud mot Euro5 dieslar även i Svenska städer, men det är väl en egen tråd.

40hk måste ju göra bilen avsevärt roligare/bättre i alla avseenden. De 30hk som polestar gav på min T6'a gjorde ju bilen till en helt annan bil, den upplevs minst dubbelt så rolig och rejält mycket snabbare.
#1192016
5-cylindersdieseln finns både som Euro 5 och Euro 6. Senare AWD är därmed också Euro 6.

Euro 5 ska vara rätt mycket billigare för att jag skulle titta på en. Det lär komma förbud även här och jag skulle inte bli förvånad om det också blir straffbeskattning på Euro 5 dieslar i Sverige.
#1192025
Ja, det är värt pengarna. Visserligen har jag en V60 CC, men det gjorde skillnad när jag installerade Polestar. Jag betalade 6900kr för det + registrering på Bilbesiktningen.

Min motor är Euro 6 och det är en 5cyl diesel i modellår -17
#1192046
Går också och funderar om jag skall eller inte skall uppgradera.... men blir inte klokare när man läser i trådar som denna.

En del påstår att det "blir en helt ny bil" medans andra påstår "märker absolut ingen skillnad"... någon "ja i sportläge och fullgas kan man (med lite vilja) känna en viss förbättring"....

Svårt-svårt.. skall nog försöka köra en med p* direkt efter min egen.. får att få en egen uppfattning.
#1192176
Turbodanne,
Tyckte du det även vid "normal" körning och utan sportläge på automaten?
#1192421
grålle1 skrev:Går också och funderar om jag skall eller inte skall uppgradera.... men blir inte klokare när man läser i trådar som denna.

En del påstår att det "blir en helt ny bil" medans andra påstår "märker absolut ingen skillnad"... någon "ja i sportläge och fullgas kan man (med lite vilja) känna en viss förbättring"....

Svårt-svårt.. skall nog försöka köra en med p* direkt efter min egen.. får att få en egen uppfattning.
Återkom gärna med hur du känner skillnaden är. Är också intresserad av detta.
#1192428
grålle1 skrev:Turbodanne,
Tyckte du det även vid "normal" körning och utan sportläge på automaten?
Det blir en enorm skillnad , pedalmappen vid läge "D" blir mycket bättre , man behöver inte alls gasa lika mycket.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]