Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är polestar för XC60 D4 AWD rekommenderat?

Ja, bilen blev mycket bättre och roligare att köra!!
8
89%
Nej, känner ingen direkt skillnad
1
11%
#1198689
spaceuser skrev:Det är mycket märkligt att samtliga utom jag känner att bilen blivit märkbart bättre efter Polestar uppgradering (190-220hk). Det måste med andra ord vara fel på mig som inte känner något, trots att jag är inne på min 13:e bil (9:e Volvon) :???: Jag kan i bästa fall inbilla mig att den växlar en aning bättre och kanske kanske fått lite bättre acceleration.
Det är verkligen ingen stor skillnad jag känner men något är där.. :D
#1216537
Nu har jag kört kompisens P* optimerade XC60 D4 AWD Classic hela helgen...
Jag har inte kört med sportläge och inte "tokkört", bara kört precis som jag brukar... ganska lugnt och försiktigt och sen några "rejäla" accelerationer ibland, både från stillastående och typ "simulerad omkörning"... dvs så som JAG använder min egen bil:
Resultat: jag känner ingen skillnad alls... jag vill verkligen känna och letar verkligen... så kanske-kanske-kanske liiite liiite piggare en bit upp i registret... eller inte.... Nej, jag skulle inte lägga varken 5 eller 10 tusen kronor på det... det skulle isf bara vara för känslan och vetaskapen att jag hade det, men jag kan nog inte ens övertala mig själv om det. Kände absolut ingen skillnad alls på växlingarna heller. Är faktiskt både besviken och förvånad. Kompisen själv som haft några XC60 D4 AWD utan P* och nu med tyckte inte heller det var någon märkbar skillnad..
#1225876
Lyfter denna lite igen eftersom diskussionen varit uppe i annan tråd samt då jag fått svar av polestar.

(Edit, nedanstående stämde inte, siffrorna och diagramet jag fick av Polestar var för manuell D4 AWD... Automat har 440Nm mellan 1500-2750rpm)

Polestar till en XC60 D4 AWD AUT -17 som jag har ger:
440Nm mellan 1500-3000rpm mot original 420Nm mellan 1500-3000rpm
Max effekt 162kW (220Hk) vid 4000rpm mot 140kW (190Hk) vid 4000rpm
Effekt/vrid-kurvorna (Power och Torque) ser väldigt lika ut med skillnaden enligt ovan, dvs ingen skillnad typ "pucklar" hur/när vrid/effekt kommer.
(Och i praktiken får man ju exakt en D5 AWD utan polestar)

Upplevelsen är personlig och man upplever olika... men det borde kännas som att bilen är lite lite starkare genom hela registret och framförallt från 3000rpm och uppåt där även skillnaden i Hk börjar ge utslag kan man nog märka lite!?

Polestar bekräftar det en del visste även om en del hävdar motsatsen. Det är en ren motoroptimering så det sker INGEN förändring i växellådan eller gasrespons m.m. till skillnad mot i VEA motorerna där även detta optimeras!

Som sagt, alla upplever det olika, men polestars siffror och kurvor bekräftade för mig det jag upplevde och "trodde".... skillnaden är så liten att jag inte märker av den alls vid normal körning (ens när jag kände efter), men om man har tyngre högerfot (och därmed nyttjar max-vrid) borde bilen kännas lite piggare och framförallt om man fortsätter att hålla kvar foten och varvar (över 3000rpm).... fast de accelerationer och simulerade omkörningar jag gjorde kan jag inte säga att jag märkte något på.... kör väl för gubbigt helt enkelt!? :D

Så nej, jag kommer sannolikt INTE att optimera, absolut inte till fullpris iaf.... men vem vet om det skulle komma någon bra kampanj/rabatt :roll:
Senast redigerad av 1 grålle1, redigerad totalt 0 gånger.
#1225878
För den som vill "nörda"... :-)-)

Olyckligt nog olika skalor... men man får tänka till lite :P ..

(Edit, som sagt... kurvan visar en D4 AWD manuell... polestar hade inte kurvan för automat (som har 440Nm mellan 1500-2750rpm)
Bilagor
Polestar D4AWD.JPG
Kurvor
Polestar D4AWD.JPG (127.26 KiB) Visad 818 gånger
Senast redigerad av 1 grålle1, redigerad totalt 0 gånger.
#1226000
Hmmm, ja i såfall är det ju bara skillnad över 2750rpm!?
#1226383
Japp, polestar höll med... de hade bara kurvan för manuell från Volvo!

Så i praktiken får man alltså 20Nm mer vrid om man varvar över 2750rpm eftersom moment kurvan börjar “dippa neråt” där på original jämfört med vid 3000 rpm på optimerad). Och den "stora skillnaden" börjar vid 3000rpm, där effektkurvan original börjar plana ut vid ungefär 130kW för att stanna på 140kW vid 4000rpm, medans på optimerad motor fortsätter effekten hela vägen upp till 162kW vid 4000rpm.

Händer inte särskilt ofta att jag är i de varvtalen, bilen har växlat upp innan dess... :lol:
#1278053
Jag var mycket tveksam till att ha Polestar på min D4 motor. Då jag kollade i broschyrerna såg jag i princip inte någon skillnad. Säljaren skickade med Polestar ändå vilket jag nu uppskattar enormt. I flera veckor har jag haft en likadan bil med samma motor efter en olycka. Nu fick jag min nya motsvarande fast med Polestar. Om det är skillnad? Utan tvekan och jag är oerhört glad att jag fick Polestar på köpet. Från 0-100 är det bara minimal skillnad men precis som dom säger är det ett jäkla ryck i mellanregistret och det mjukt, fint och med kraft. Körde i dag västerut på E20 och där finns ett antal 2-1 sträckor. Framför mig hade jag både fet Merca och en annan fet BMW. Jag slickade dessa gossar i baken och dom gav sig. Känslan är riktgt bra i hela drivlinan och kraften finns där den behövs som bäst - i mellanregistret - för omkörningar och en god känsla av att bilen är bättre än de som inte valt med Polestar.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]