Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är polestar för XC60 D4 AWD rekommenderat?

Ja, bilen blev mycket bättre och roligare att köra!!
8
89%
Nej, känner ingen direkt skillnad
1
11%
#1192986
CabBO skrev:
spaceuser skrev:Det är verkligen konstigt att vi som har köpt Polestar, kan ha så olika uppfattning om vad detta ger för resultat.

Jag har redan i en annan tråd (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=135535) skrivit att jag inte känner någon förändring, utom en möjlig annorlunda växling hos automatlådan. Bilen har nu rullat i ett par månader och några hundra mil sedan ingreppet, och jag vidhåller fortfarande att jag inte känner någon nämnvärd skillnad före och efter. Möjligen kan jag inbilla mig en liten ändring av växlingarna i lådan, men det kan vara ren inbillning. Tycker inte att jag ska behöva gasa som ett skållat troll för att känna något som kan få mig att tycka att det ska vara värt de 6.900 SEK jag fick betala för detta. Har ännu inte klagat om det hos Bilia där jag köpte bilen ny och har min personliga servicetekniker, för jag ville känna efter under semestern om jag missat något.
Om du är bland dom få, eller den enda, som inte tycker det gjort någon skillnad så kan man ju undra hur det är gjort på din bil.
Precis min tanke. Inte ens någon blå dekal fick jag, men vem vill göra reklam för något som inte märks. Programvaran kanske "försvann" när teknikern stängde av bilen efter sin provkörning :lol:
#1193012
Polestar ger på en -16 D4 440 Nm i max vridmoment jämfört med 420 Nm på standard. De 5% ökning kan vara svåra att känna vid normal körning. Gasar du max så är skillnaden större. Där har du 220 hk istället för 190 hk. De 16% märks i alla för mig. De minskar 0-100 km/h tiden med 1,5 sekund och gör det lättare att göra omkörningar, speciellt med tung last i bilen.

Men som sagt var -- det märks när du "kör som ett skållat troll". :wink:

Många Volvo-modeller har funnits med allt från D2 till T6 (T8). Skillnaden i prestanda är rätt stor. Alla modellerna har hittat sina köpare, och ingen av dem är egentligen rätt eller fel. Var och en får välja vilken prestanda som ska anses som nödvändig.

Personligen tycker jag att 6.900:- för Polestar till en D4 är synnerligen väl investerade pengar.
#1193861
Har nu haft min v60 inne på optimering och tog max programmet som ungefär går ifrån 136hk till 170 hk och 420 i Nm. ... har nu kört den ca 2v och kört in den som dom sa och den växlar mycket mjukare och när man ger på bara första gasen så känner man skillnad .. mycket mer vridstark när det behövs ... DOCK upplever jag inte den där extra sjussen som jag förväntat mig vid fullgas. ..men är ingen racing bil utan har den som alltiallo...:)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1193875
TurboLarsson skrev:Har nu haft min v60 inne på optimering och tog max programmet som ungefär går ifrån 136hk till 170 hk och 420 i Nm. ... har nu kört den ca 2v och kört in den som dom sa och den växlar mycket mjukare och när man ger på bara första gasen så känner man skillnad .. mycket mer vridstark när det behövs ... DOCK upplever jag inte den där extra sjussen som jag förväntat mig vid fullgas. ..men är ingen racing bil utan har den som alltiallo...:)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Vilken optimering har du gjort. Du säger max programmet. Vad betyder det.
#1194168
jonteskane skrev:Ni som gjort Polestar optimering, har ni gjort en registreringsbesiktning? Min mekaniker menade att den var frivillig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja den är frivillig .
#1194338
Derank skrev:
jonteskane skrev:Ni som gjort Polestar optimering, har ni gjort en registreringsbesiktning? Min mekaniker menade att den var frivillig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja den är frivillig .
Tack!

Vad är nyttan med att göra den?
#1194347
jonteskane skrev:Ni som gjort Polestar optimering, har ni gjort en registreringsbesiktning? Min mekaniker menade att den var frivillig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Frivillig vet jag inte om man kan kalla den. Man har ju ändrat bilens utförande från den helbilsgodkända. Då är det obligatoriskt att den ska typas om efter rätt förutsättningar. Jag skulle utan tvekan göra det, det är ju en klar fördel den dagen den ska säljas, då har man ju papper på att bilen är helbilsgodkänd med den nya effekten.
#1194362
Tack igen! :)

Min tolkning blir att registreringsbesiktning ev kan vara till nytta vid en framtida försäljning. 220 hk i bilregistret istället för 190 hk.

Men man har ju både kvitto och certifikat på Polestar. Så det spelar kanske ingen roll?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]