Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joysam
#1191340
Hej!

Det senaste har jag upplevt att min bil, V60 D4 manuell, står kort tid med motorn avstängd, dvs den startar igång sig väl tidigt.

Jag provade att klocka den ett par gånger och neråt 30 sekunder står bilen med motorn avstängd innan den startar sig igen.
Ibland längre men inte mer än 45 sek.

Hur länge väljer era att stå avstängda?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1191342
Det beror ju på många faktorer, t.ex. batteriets laddning, klimat och motorns temperatur.
av Schmoyoho
#1191343
Minns inte alla parametrar men det beror väl på t.ex ifall generatorn behöver drivas för att ladda batteriet eller om det är varmt ute och kompressorn behöver gå för att kyla bilen. Vad händer om du stänger av alla strömförbrukare samt stänger av AC:n och sen klockar hur länge den står avstängd?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1191346
Kolla inne i My Car så ser du varför motorn har startat igen. Oftast är det för låg spänning i batteriet eller för höga krav på klimatanläggning. Vet jag att jag kommer stå ett tag så stänger jag av fläkten helt (och därmed AC) och öppnar takluckan. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av joysam
#1191353
Det är ju givetvis ett gäng parametrar som styr varför bilen går igång.

Jag får fortsätta att göra fler tester.

Jag tror dock att mitt batteri inte är helt friskt, vintertid brukar värmaren stänga av sig för att säkerställa laddningsnivån, det händer även under färd.
av Schmoyoho
#1191429
Start-batteriet eller start/stopp-batteriet? För bilar med s/s har väl ett extra batteri. Står det inget i manualen om hur start/stopp-batteriet laddas? Har för mig det var lite småklurigt.
av Daniel73
#1191471
Det är laddstatus på det lilla batteriet som avgör om motorn ska starta igen.

Det är litet och med många förbrukare igång tar det slut mycket fort.
#1191481
Daniel73 skrev:Det är laddstatus på det lilla batteriet som avgör om motorn ska starta igen.

Det är litet och med många förbrukare igång tar det slut mycket fort.
Ja, ett litet "MC batteri". Har man dessutom halvljuset igång så tömms det ganska fort. Mitt är 6 år men fungerar fortfarande bra. Jag laddar det en till två gånger i månaden. Det förlänger livslängden och funktionen radikalt. Kräver laddning direkt på detta lilla batteri.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]