Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1190951
Hoffmeister2 skrev:
DaltonSleeper skrev:Jag har något liknande men det händer väldigt sällan, beror på lutning på vägen hur sakta det går etc. Finns bara ett ställe som jag kört på de senaste två åren som framkallar detta, man kommer och rullar på tvåan och varvtalet går ner till tomgång, sedan när man svänger och gasar lite så rycker det lite (möjligtvis växling). Tror endast det sker när bilen stått ett par timmar om jag inte minns fel. Det kanske är möjligt att trycka försiktigare på gasen, men det är inte direkt min körstil. Kör också P* optimering.
Ok! Skall till Volvo nästa vecka och höra med dom ang detta!

Men en helt annan sak: jag har nyss köpt bilen, och den skall vara polestaroptimerad. Fick ett papper med som visar detta. Men när jag slår på mitt regnr på transportstyrelsen så står det 224 kw.. samma sak i regbeviset. Det är ju originaleffekten..? Skall det inte stå rätt effekt efter pt optimering på transportstyrelsen och i regbeviset? Hur kan jag kolla att den är polestaroptimerad?
Tyvärr verkar det vara många som inte regbesiktar (A2A besiktning) efter optimeringen vilket man måste göra inom en månad. Nya effekten ska definitivt stå i papprena (effekt samt motormodifikation) om den nu blivit reggad, dock kan det ta några veckor innan det uppdateras lite varstans.
av Hoffmeister2
#1190953
DaltonSleeper skrev:
Hoffmeister2 skrev:
DaltonSleeper skrev:Jag har något liknande men det händer väldigt sällan, beror på lutning på vägen hur sakta det går etc. Finns bara ett ställe som jag kört på de senaste två åren som framkallar detta, man kommer och rullar på tvåan och varvtalet går ner till tomgång, sedan när man svänger och gasar lite så rycker det lite (möjligtvis växling). Tror endast det sker när bilen stått ett par timmar om jag inte minns fel. Det kanske är möjligt att trycka försiktigare på gasen, men det är inte direkt min körstil. Kör också P* optimering.
Ok! Skall till Volvo nästa vecka och höra med dom ang detta!

Men en helt annan sak: jag har nyss köpt bilen, och den skall vara polestaroptimerad. Fick ett papper med som visar detta. Men när jag slår på mitt regnr på transportstyrelsen så står det 224 kw.. samma sak i regbeviset. Det är ju originaleffekten..? Skall det inte stå rätt effekt efter pt optimering på transportstyrelsen och i regbeviset? Hur kan jag kolla att den är polestaroptimerad?
Tyvärr verkar det vara många som inte regbesiktar (A2A besiktning) efter optimeringen vilket man måste göra inom en månad. Nya effekten ska definitivt stå i papprena (effekt samt motormodifikation) om den nu blivit reggad, dock kan det ta några veckor innan det uppdateras lite varstans.
Ok. Så står det inte i regbeviset så betyder det egentligen bara att förra ägaren inte reggat om med rätta effekten? Men visst borde jag kunna ringa den volvohandlaren som gjort optimeringen för att få det bekräftat?
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1190954
Hoffmeister2 skrev: Ok. Så står det inte i regbeviset så betyder det egentligen bara att förra ägaren inte reggat om med rätta effekten? Men visst borde jag kunna ringa den volvohandlaren som gjort optimeringen för att få det bekräftat?
Ringa bör fungera! Jag har också en P* klisterlapp ut i kanten under huven, dock vet jag inte om det kom efter optimeringen eller byte till P* dämpare/fjädrar samt insug/utblås. Sedan bör du ha fått P* papperna med bilen, där bör det finnas ett intyg som man tar med till regbesiktningen, med regnummer och nya effekten. Finns det där så är den garanterat optimerad.
av Hoffmeister2
#1190973
DaltonSleeper skrev:Jag har något liknande men det händer väldigt sällan, beror på lutning på vägen hur sakta det går etc. Finns bara ett ställe som jag kört på de senaste två åren som framkallar detta, man kommer och rullar på tvåan och varvtalet går ner till tomgång, sedan när man svänger och gasar lite så rycker det lite (möjligtvis växling). Tror endast det sker när bilen stått ett par timmar om jag inte minns fel. Det kanske är möjligt att trycka försiktigare på gasen, men det är inte direkt min körstil. Kör också P* optimering.
Ok. Nej mitt ryck är lika säkert som amen i kyrkan varje gång jag kör iväg efter att nästan ha stått still.. är ganska störigt, så ska kolla med volvo i veckan. Man blir ju orolig att det är något knas.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]