Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1190532
Om vi skiter i hastigheten så tror jag ts fått svar på sin fråga. .... det finns ingen fartspärr....då slipper det här bli en 100sidor lång tråd om hur man mäter en hastighet. ...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1190537
Jo jag är nöjd. Ska försöka pressa den ännu mer imorgon :D
av LazerHawke
#1190547
Finns ju en spärr för när den kommit upp till en viss fart på mätarn tar det stopp även om det står nåt annat
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1190565
LazerHawke skrev:Finns ju en spärr för när den kommit upp till en viss fart på mätarn tar det stopp även om det står nåt annat
Och till detta var min fundering vad denna spärr är satt på för siffra.
Det kan ju omöjligen vara så att 225 i verklig fart är 240 på mätaren, har aldrig varit med om mågot som diffar så mycket.
Min V50 tog det stopp med vid 195 på mätaren, precis som det står i alla papper från Volvo.
Man kan tycka att samma borde gälla nuvarande åk , men så är inte fallet.

Nåväl, får hitta en tillförlitlig app och testa imorgon.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1190572
:-O) Herre jösses vad ni kör, har aldrig kört mer än ca 175km/h vid en omkörning på autobahn som jag felplanerade så in i h-e :mrgreen: Annars blir det vid fri fart högst 135 på mätaren, vill inte ens veta hur det smäller då om något händer. Vet att mätaren visar fel och hemma på 40- väg knappar jag in 44 på farthållaren, allt däröver drar jag +5 på farthållaren och låter det vara så :-)-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av LazerHawke
#1190587
fjohan82 skrev:
LazerHawke skrev:Finns ju en spärr för när den kommit upp till en viss fart på mätarn tar det stopp även om det står nåt annat
Och till detta var min fundering vad denna spärr är satt på för siffra.
Det kan ju omöjligen vara så att 225 i verklig fart är 240 på mätaren, har aldrig varit med om mågot som diffar så mycket.
Min V50 tog det stopp med vid 195 på mätaren, precis som det står i alla papper från Volvo.
Man kan tycka att samma borde gälla nuvarande åk , men så är inte fallet.

Nåväl, får hitta en tillförlitlig app och testa imorgon.
det är bra skumt det kan jag hålla med om diffar fett fel isåfall
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1190613
Min XC60 rullade på i 220 enligt mätaren fast det står toppfart 210 i pappret. Har Bobrick hastighetsmätare på instrumentpanelen, riktigt snabb med grym precision.

(över 120 km/h)
* gamla sommarsulorna (18" 235/60) diffade det 2 km/h
* nuvarande vintersulorna (19" 235/55) diffade det 3 km/h
* nya sommarsulorna (20", 255/45) diffade det 3-4 km/h
av Lövet
#1190810
fjohan82 skrev:Det kan ju omöjligen vara så att 225 i verklig fart är 240 på mätaren, har aldrig varit med om mågot som diffar så mycket.
Det är snarare normalt. Diffen är procentuell, inte konstant. Kolla vilken diff du har i 110 km/h ärlig fart. Det står säkert 114-115 km/h på mätaren, det räcker gott för att ge den effekten vid 220 km/h.

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]