Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190226
Hej på er alla.

Tack på förhand.

Har fått på min nuvarande xc60 13 årsmodell som gått 6700 mil ( 190000 kr) när jag lämnar in den hos bilhandlare! För den nya Volvon som jag vill köpa är xc60 Classic summum med last, teknik PRO och klimat voc paket för 390K inkl vinterdäck.
AWD D4. Alltså facelift modellen !

Skall man våga köpa det gamla karosset ( facelift) och vågar man köpa diesel för den delen?
Va tycker ni som är mer insatta mer än mig ? För nya xc60 senaste alltså med allt skit jag vill ha i kostar runt 500K.

Tack snälla för era svar.

Med vänlig hälsning, Zeppo
Senast redigerad av 2 Zephyros, redigerad totalt 0 gång.
#1190232
själv hade jag definitivt gått på en ny, 13 är ju inte ens faceliftad, köp åtminstonde en 14 om du promt ska ha beggat, men man lever bara en gång så go for the new säger jag, pengar ska rulla. Jag bryr mig inet om bränsleval idag, jag vet iaf inet hur det ser ut om 5år och jag ser pengarna jag lägger på bil som borta och jag tänker aldrig på nästa köpare och andrahandsvärde. jag köper den bilen JAG vill ha och det får kosta. Vad jag sedan kan få för den om 5år år helt ovesäntligt.
#1190257
Jag skulle nog säga såhär..beroende på vad du har för ekonomi och hur mycket du uppskattar bilkörning.

XC60 Classic - Felfri bil, inga sjukdomar/fel kvar, du får mycket utrustning för pengarna, väldigt tyst kupè, pålitlig eftersom att den har byggts såpass länge.

XC60 II "Nya" - Väldigt snygg! När du sätter dig i bilen så är det som en XC90 fast i mindre skala, ny teknik och hög komfort, dock så är det första årsmod vilket innebär att en del både stora eller mindre fel kommer att dyka upp förr eller senare vilket du bör räkna med innan, samt så kostar ju bilen några kr extra jämfört med den gamla.

DOCK, av XC60 II, XC90 samt S/V90 så är den nya XC60:in den bil som haft bäst kvalitet vid nylansering och då har dom gått på antalet fel funna efter en 100 % färdigbyggd bil.

Ang Diesel så tycker jag inte att man ska hänga upp sig på det som stått på Media den senaste månaden.. skulle krav och regler ändras allt för tidigt gällande dieselbilar så kommer det att bli kris i Sverige :shock:

Ang XC60:in du nämner med D4 och AWD, hade det varit jag så hade jag valt en vanlig D4 VEA, då är lådan 8-växlad samt Euro6 motor vilket kan ha en större avgörande punkt när regler kring diesel ändras i storstäder.
#1190267
snowi skrev:Jag skulle nog säga såhär..beroende på vad du har för ekonomi och hur mycket du uppskattar bilkörning.

XC60 Classic - Felfri bil, inga sjukdomar/fel kvar, du får mycket utrustning för pengarna, väldigt tyst kupè, pålitlig eftersom att den har byggts såpass länge.

XC60 II "Nya" - Väldigt snygg! När du sätter dig i bilen så är det som en XC90 fast i mindre skala, ny teknik och hög komfort, dock så är det första årsmod vilket innebär att en del både stora eller mindre fel kommer att dyka upp förr eller senare vilket du bör räkna med innan, samt så kostar ju bilen några kr extra jämfört med den gamla.

DOCK, av XC60 II, XC90 samt S/V90 så är den nya XC60:in den bil som haft bäst kvalitet vid nylansering och då har dom gått på antalet fel funna efter en 100 % färdigbyggd bil.

Ang Diesel så tycker jag inte att man ska hänga upp sig på det som stått på Media den senaste månaden.. skulle krav och regler ändras allt för tidigt gällande dieselbilar så kommer det att bli kris i Sverige :shock:

Ang XC60:in du nämner med D4 och AWD, hade det varit jag så hade jag valt en vanlig D4 VEA, då är lådan 8-växlad samt Euro6 motor vilket kan ha en större avgörande punkt när regler kring diesel ändras i storstäder.

Hej igen. Tack för all svar.
Vad menar ni med D4 VEA!? Framdriven och manuellt eller !? Tack på för hand
#1190272
D4 AWD = 5 cylindrig motor med 6-stegad automatlåda. Euro5 (gammal motor som funnits med Volvo ett tag nu)
D4 VEA = 4 cylindrig motor med 8-stegad automatlåda. Euro6 miljömotor, mycket fin drivlina.

Flera större städer i bla Tyskland kommer from nästa år att förbjuda bilar som inte har Euro6 , att åka i städerna, Sverige börjar ta efter med bla Stockholm och Göteborg.. utföra sk "miljözoner", vilket betyder att gamla D4 AWD inte klarar av dessa krav..iallfall inte i Tyskland.

Men såna här regler, krav och lagar kan givetvis diskuteras, så jag försäkrar inget om allt som stod i media.

Jag har haft båda motorerna och stannade kvar med D4 VEA, främst pga drivlinan, 8-stegad automatlådan växlar mycket finare, mjukare.

Det absolut bästa du kan göra är att kontakta en Volvo återförsäljare och känna på båda varianter.
#1190398
snowi skrev:D4 AWD = 5 cylindrig motor med 6-stegad automatlåda. Euro5 (gammal motor som funnits med Volvo ett tag nu)
D4 VEA = 4 cylindrig motor med 8-stegad automatlåda. Euro6 miljömotor, mycket fin drivlina.

Flera större städer i bla Tyskland kommer from nästa år att förbjuda bilar som inte har Euro6 , att åka i städerna, Sverige börjar ta efter med bla Stockholm och Göteborg.. utföra sk "miljözoner", vilket betyder att gamla D4 AWD inte klarar av dessa krav..iallfall inte i Tyskland.

Men såna här regler, krav och lagar kan givetvis diskuteras, så jag försäkrar inget om allt som stod i media.

Jag har haft båda motorerna och stannade kvar med D4 VEA, främst pga drivlinan, 8-stegad automatlådan växlar mycket finare, mjukare.

Det absolut bästa du kan göra är att kontakta en Volvo återförsäljare och känna på båda varianter.
Tack snälla. Det blev en D4 VEA inkl allt. Last, teknik PRO och klimat voc paket. Inkl vinterhjul. För 381 och min gamla fick jag 185K som gått 7000 nästan och 201208 registrering. Hoppas jag har gjort en bra affär.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]