Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jenmic
#1190183
Hej,

Har en S60 D5 auto 2011, 7800 mil.

Kör jag i hastigheterna 55, 75 och 95 km/h så vibrerar bilen och skakar.
Bromsar jag ner hastigheten från ca: 120 km/h k inträffar vibrationerna fast kraftigare.
Gör jag samma sak fast lägger växeln i N-läge så känner man bara vanlig "bromskänsla"
alltså inga vibreringar, upplever det som att komma från höger sida.

Jag har:
*balansera däcken
*gjort framvagnsinställning
*nya skivor
*nya belägg
*bytt bromsvätska
*smörjt oken

Vad kan det vara?
Hjullager, Drivaxeln, framvagnsbussningar?

Tacksam för tips.

///Micke
#1190194
Bussningar borde stått längst upp på din lista över felsökningar.
#1190198
@Daniel 74
Tack för svar, kan som verkligen vara slit efter 8000 mil? (Visst allt kan gå sönder)
Tycker det är så konstigt att det inte vibrerar när man bromsar in till stopp i N-lä.
Någon bra förklaring så jag fattar?
Användarvisningsbild
av dol
#1190291
Kolla höger drivaxel. Tydligen en svag punkt på våra bilar. Byter min idag för liknande symptom, men då är det även en del länkarmar och andra bussningar som är dålig på min xc60, 13000 mil.Men dina symptom är klassiska.Kvarstår dina problem tex i 55km/h oavsett växel?
#1190378
@dol
Var inne på Vianor idag, dom kollade bussningar fram och dom såg bra ut. Inga sprickor eller så.
Han räck och kände på däcken, sidled och så. Inget glapp, dock kolade han inte drivaxelarna... :(

Symtomen uppstår värst vid medlut och man typ ger lite gas, då vibbar det och slår.
Vid belastning så känns det inget... Har ju D i så ser inte, Men tror det kan vara 4:an och 5:an som ligger i.

Hur kollar man lättast drivaxeln?

//M

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]