Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1190467
Jag kanske är blind, men jag hittar fortfarande inte var Care by Volvo finns..

Så här ser det ut på min bygg din volvo.. Bara Billån och företag..

Sen får man väl väga in att bilen har någon form av restvärde när man säljer bilen när man betalt av den.

Man slipper kontantinsatsen på 20 procent på Care by Volvo, men i gengäld så har man inget restvärde på bilen.

Med avbetalning ska man upp med 20 procent i kontantinsats, men har ett restvärde på 50 procent.

Det blir ju en diff på 30 procent till förmån för billån. Eller tänker jag fel? Klockan är ju snart midnatt.. :)
Bilagor
Screenshot_20170809-110258.png
Screenshot_20170809-110258.png (92.73 KiB) Visad 1745 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1190475
KrilleW skrev:
joel80 skrev:Man kan inte jämföra månadskostnaden för leasingen/Volvo care direkt med billån. Dels måste man ju räkna avbetalningstiden på billånet, alltså hur mycket har man betalat av efter 3 år av bilen. Vad har man då får restvärde kvar i bilen. Sen också räkna med kontantinsatsen.

Räknar vi att man tar billånet på 10 år (även om man kanske inte får det) blir det billigare per månad.

Man måste alltså kolla på lite fler faktorer än bara månadskostnaden för lån eller leasingen för att kunna se den verkliga kostnaden per månad.

Det var väl precis det jag gjorde i min uträkning ovan?
Du räknade ju med att bilen har nollvärde efter 5 år. (alltså 60 månader).

Om man har så snabb avbetalningstid så betalar man ju hela tiden mer än vad bilen sjunker I värde.

Efter 3 år, har du ju med de 20% I insats jag förstår att du räknade på (90k på en bil för 450k?) betalat av en stor del av bilen.

Med 80% kvar att betala på 5 år betalar du ju av så att du betalat av totalt 68% av inköpsvärdet efter tre år. Inte ens med dieseldöden tror jag bilen kommer vara värd så lite som 32% av ursprungsvärdet efter 3 år.

Jag menar alltså att för att göra en rättvis jämförelse måste man försöka uppskatta värdeminskningen. Vad man tar för återbetalningstid på lånet har ingen egentlig betydelse för slutkostnaden.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1190480
joel80 skrev: Jag menar alltså att för att göra en rättvis jämförelse måste man försöka uppskatta värdeminskningen. Vad man tar för återbetalningstid på lånet har ingen egentlig betydelse för slutkostnaden.
Exakt.... Felet många gör är att de räknar på amorteringar och ränta, inte den faktiska värdeminskningen och räntan. Men vill man lura sig själv är det ju fritt fram :)
av oykkh
#1190544
Tittade nu på två alternativ. Har fått en offert från en ÅF på en V90 T5 momentum buisness advanced. Klimatpaket voc. Samt navigation.. listpriset på bilen är 403 tusen. Med privatleasing kostar bilen 6230kr i månaden för 1500mil/år.

Med care by volvo där lite mer ingår kostar samma bil 6090kr i månaden.

Med billån ligger månadskostnaden på 6240kr i månaden. Med en kontantinsats på 80700kr och 60 månaders avbetalning. Ränta på 6%.

Så farligt dyrare verkar inte care by volvo vara väl? Visst vill man äga bilen och ha den länge så är självklart billån bättre och billigare. Men ser inte att man går i privat konkurs bara för man yar care by volvo eller privatleasing.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1190721
Vet inte vad det var för restvärde med privatleasing. Ingen kontantinsats där? Efter 36 månader har man isåfall betalat 224800kr med privatleasingen..

Med Care by Volvo 219240kr.

Med billån kommer man efter 36 månader betalat 305 340kr med 60 månaders (om räntan är utslagen på hela tiden). Men, då har man betalat av större delen av bilen, och säljer man den då får man tillbaka så pass mycket att man efter att ha löst lånet troligen har betalat mindre utslaget per månad än för både leasing och Care by Volvo-alternativet.

Vill man inte vara "låst" i en leasing och kan få fram kontantinsatsen (frågan är om man egentligen ska låsa upp sig till dyra saker utan att kunna fixa kontaktinsats.. men det är en annan diskussion...) kan man kanske välja längre återbetalningstid på lånet. Då blir månadskostnaderna troligen t.o.m lägre än för leasing.

Ett tredje alternativ, som förutsätter att man har hus eller lägenhet, och som jag själv gjorde när vi skaffade förra bilen, var att jag höjde lånet på huset med en slant. Hade drygt 30% kontant från tidigare bilen, men istället för att ta billån med relativit hög ränta blev det ca 1% i bolåneränta, sen höjde vi ammorteringen med 2000kr extra i månaden.
Köpte inte en helt ny bil så nu efter ca 4 år tror jag vi har betalat av det vi lånade extra.
av oykkh
#1191228
joel80 skrev:Vet inte vad det var för restvärde med privatleasing. Ingen kontantinsats där? Efter 36 månader har man isåfall betalat 224800kr med privatleasingen..

Med Care by Volvo 219240kr.

Med billån kommer man efter 36 månader betalat 305 340kr med 60 månaders (om räntan är utslagen på hela tiden). Men, då har man betalat av större delen av bilen, och säljer man den då får man tillbaka så pass mycket att man efter att ha löst lånet troligen har betalat mindre utslaget per månad än för både leasing och Care by Volvo-alternativet.

Vill man inte vara "låst" i en leasing och kan få fram kontantinsatsen (frågan är om man egentligen ska låsa upp sig till dyra saker utan att kunna fixa kontaktinsats.. men det är en annan diskussion...) kan man kanske välja längre återbetalningstid på lånet. Då blir månadskostnaderna troligen t.o.m lägre än för leasing.

Ett tredje alternativ, som förutsätter att man har hus eller lägenhet, och som jag själv gjorde när vi skaffade förra bilen, var att jag höjde lånet på huset med en slant. Hade drygt 30% kontant från tidigare bilen, men istället för att ta billån med relativit hög ränta blev det ca 1% i bolåneränta, sen höjde vi ammorteringen med 2000kr extra i månaden.
Köpte inte en helt ny bil så nu efter ca 4 år tror jag vi har betalat av det vi lånade extra.
Ja ok. Vilket man än tar så är det ju dyrt med ny bil. Men ngt lån på en ny modern bil tänker jag inte ta. Nu går ju utvecklingen väldigt fort. En ny bil är ju redan gammal så fort det kommer ett nytt modellår.. tycker care by volvo är vettigt för den som vill byta bil var 3e år och inte kör så mycket. Men bra stt det finns olika alternativ..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1191242
Kostar med ny bil gör det verkligen. Leasing eller Care By Volvo kostar ungefär lika mycket (brukar vara lite dyrare) som att köpa bilen och äga under några år och sen sälja och köpa ny.
Finns lixom ingen sätt att komma undan det prisfallet. Volvo kör ju inte Care-grejen för att vara snäll utan för att locka kunder som t.ex inte kan eller vill slanta upp kontantinsats.
av malte2009
#1191312
Vad händer när du lämnar tillbaka bilen efter 3 år om dom anser att bilen har mer än normalt slitage? kaross skador som dörruppslag och annat som inte räknas som normalt slitage? kan bli väldigt dyrt har jag hört!
av waiko
#1191352
Har man kaross skador på bilen så tar jag för givet att man fixar sånt när de uppstår. Dörrar som ibland slås upp i bilen är ofrånkomligt och det räknas som normalt slitage och stenskott mm. Sånt som du ej kan skydda dig emot. Men backar du in i typ en stolpe eller liknande och du sen inte bryr dig om och lösa det. Så är det väl klart att det kan stå dig dyrt när du sen återlämnar bilen. Uppstår det skador mm på bilen under tiden du har den så får du återgälda dom.
av oykkh
#1191399
Man gör precis som vanligt om man får en skada eller buckla på bilen. Man anmäler skadan. Lämnar in bilen på lack och plåt. Betalar sin självrisk.. varför skulle det va annorlunda än när man har bilen på lån eller köpt kontant? Stenskott och små ytliga repor ingår i normalt slitage.. själv lämnar jag aöltid in mina privatleasing bilar på lackskydd. Bilen ska va fin i 3 år..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]