Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lefebvre
#1189873
Halloj!
Jag har beställd en ny V60 Classic med T3 motorn. Kan fortfarande ändra i beställning och är i valet och kvalet när det gäller backkamera. Vad tycker folk på forumet om Volvos backkamera? Är den värd att lägga till?
Och takluckan, är det nåt att ha? V60 har ju inte panoramatak utan bara den främre delen, kan det ändå vara en schysst tillägg?
av intruder1400
#1189881
Inte för jag använder den men backkamera svarar jag ja på ! Kameran tycker frugan är guld värt när en ska backa in/ut från en parkering
Har XC60 med panorama vilket jag tycker är skönt
av pbengtss
#1189883
Backkamera - ja! Takluckor har jag däremot aldrig fattat vitsen med. Har haft det på några bilar men det enda den kan åstadkomma är oljud, bländning (från solen) och problem...
Användarvisningsbild
av CabBO
#1189884
Jag har både backkamera och taklucka på min V60 CC och jag vill inte vara utan dom. Takluckan var ett krav då jag gick från C70 T5 MY08 och ville fortsätta ha lite "himmelskänsla" i min V60 CC.
av lefebvre
#1189885
CabBO skrev:Jag har både backkamera och taklucka på min V60 CC och jag vill inte vara utan dom. Takluckan var ett krav då jag gick från C70 T5 MY08 och ville fortsätta ha lite "himmelskänsla" i min V60 CC.
Okej, så takluckan ger faktiskt lite effekt när set gäller ljus och hur storleken i kupén upplevs?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1189886
I vilket fall ljusmässigt. Backkamera har jag inte nån användning för, men kopplar man mycket släp eller parkerar i stadsmiljö så hade det säkert varit bra. Lite beroende på hur du använder bilen.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1189887
lefebvre skrev:
CabBO skrev:Jag har både backkamera och taklucka på min V60 CC och jag vill inte vara utan dom. Takluckan var ett krav då jag gick från C70 T5 MY08 och ville fortsätta ha lite "himmelskänsla" i min V60 CC.
Okej, så takluckan ger faktiskt lite effekt när set gäller ljus och hur storleken i kupén upplevs?
Hur storleken i kupén blir har jag inte tänkt på så mycket, men ljusinsläpp blir det om man öppnar. Du kan ju öppna i bakkant också och fortsätta ha inre jalusit utdraget så får du luft, men inte ljus insläpp.

Däremot om man kör i högre hastigheter så blir det en del brus när du har takluckan öppen. Jag brukar då köra med takluckan öppen i bakkant.

Det bästa är om du själv provar en bil med taklucka och få uppleva det själv.
av intruder1400
#1189894
lefebvre skrev:
CabBO skrev:Jag har både backkamera och taklucka på min V60 CC och jag vill inte vara utan dom. Takluckan var ett krav då jag gick från C70 T5 MY08 och ville fortsätta ha lite "himmelskänsla" i min V60 CC.
Okej, så takluckan ger faktiskt lite effekt när set gäller ljus och hur storleken i kupén upplevs?
Ljus o luft ! Som någon skrev ! Öppna i bakkant så slipper man öppna sidorutar ha massa kors drag på sig
av Lobocut
#1189908
Oerhört subjektivt. Jag känner absolut inget behov av varken backkamera eller taklucka. Kan man backa och man vet var man har bilen så finns det inget behov. Taklucka kunde man tänka sig ha för ca 20 år sedan då ac inte var standard. Har man ac så går det att få ett behagligt miljö utan att behöva öppna något.
Sen kostar det, i inköp och när det går sönder.

Skulle jag välja till det till min bil? Nej..
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1189968
Jag skulle aldrig klara mig utan backkamera på mina resor, när man ska manövrera på nya/trånga/okända miljöer. Du ser dessutom att du kan backa det där lilla extra, trots att varnarna tjuter. Likaså hemma, det är ju ett extra öga (går att zooma in ett steg dessutom).
Tankluckan ger lite extra ljus. Dessutom brukar jag öppna den i bakkant och öppna jalusiet lite så det kommer in luft när bilen när den står parkerad, tex om jag är inne och handlar.
Detta är två saker som jag inte haft innan men som jag idag värdesätter lite mer än jag trodde.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]