Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av titanum
#1186136
Har drabbats av felmeddelande om "låg kylvätskenivå" , "stanna motorn" etc nu ett antal gånger. Återkommer en stund efter påfyllning, kommer mellan 5 - 10 mil just nu innan ny påfyllning av ca en halv liter.

Inget synbart läckage och bilen går precis lika bra som vanligt. Behöver bilen och har hittills varit tvungen att köra vidare men hålla koll på tempmätare och kylvätskenivå. Eftersom min Volvohandlare inte har möjlighet att ens titta på bilen de närmaste veckorna så jag har sökt här på forumet bland annat. Tycks kunna vara allt från bristfälliga slangklämmor till spricka mellan cylindrar (huga)...

Så mina frågor då:

Är det någon som har råkat ut för samma problem och har erfarenheter att dela? Tips om var jag kan leta efter läckaget? Vill helst inte bli stående nu under semestertider när biljetter och boenden är bokade hit och dit med bilen som en viktig pusselbit.


Vad är rimlig tid att egentligen behöva vänta för att få en felsökning? Finner det märkligt att lämnas vind för våg och att man på verkstan inte ens vill bemöda sig och gå ut för att kolla bilen.


Känns trist när man skaffat en ny bil bland annat för att slippa strul och sedan lämnas av service i sticket.
Användarvisningsbild
av Derank
#1186140
1 halv liter på 5mil borde verkligen synas, har du kollat oljan? luktar det glykol i bilen, läcker det under huven i nån slang borde det synas då det läker så pass mycket. Lämna in och få en lånebil, verkstaden lär ju inet säga att du ska köra vidare om den läcker så mycket. Du har ju gar.
av titanum
#1186145
Derank skrev:1 halv liter på 5mil borde verkligen synas, har du kollat oljan? luktar det glykol i bilen, läcker det under huven i nån slang borde det synas då det läker så pass mycket. Lämna in och få en lånebil, verkstaden lär ju inet säga att du ska köra vidare om den läcker så mycket. Du har ju gar.
Ingen märkbar glykollukt, bubblar lite vid värmepaketet men det är väl luft som kommit in.

Ja superskumt, var tar vattnet vägen!? Min amatörteori är att läckaget träffar en varm del av motorn el avgasrör så att det förångas...borde väl i och för sig lukta glykol då.... Tänkte lämnat in men det lät som inget skulle hända de närmaste veckorna... bör inte man ha tekniker avsatta för att åtminstone kunna göra en snabbkoll på relativt nya bilar man sålt? Jag förstår fullt att fel uppkommer men att få en verkstadstid om ca 8-9 veckor känns som ett skämt.
av Nelsson
#1186150
Har du garanti kan du kräva garantibil, har inte verkstaden tid får de själva stå för garantibilen, volvo står för ett par eller 3 dagar, förutsatt att bilen ej är körbar / bör ej köras..

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
av titanum
#1186511
Derank skrev:läste för fort, de har tydligen inte tid att felsöka,
Precis, känns som att verkstadskapaciteten inte har hängt med försäljningsframgångarna. Mycket vrång och oförstående kundmottagare.
Vågar knappt köra med bilen och får hålla koll på nivå och temperatur hela tiden.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1186539
Är dom så tafatta att dom inte klarar av det, så hade jag kört tills det lyser, ringt volvo assistans, de kommer då efterfylla, sen kört 5 mil och ringt igen. Då lär den bli bärgad och du får en lånebil. Katastrof att det eventuellt ska behöva gå till så, men vad gör man inte.
av Daniel73
#1186600
Med dom mängderna kylarvätska som försvinner och du inte ser något på utsidan så har du garanterat mäckage på insidan.

Du återstår topplockspackninen eller sprickor vid cylindrarna.
VEA har ju inte problem med packningen men sprickor har ju förekommit tidigare.

Var beredd på att få motorn utdömd och utbytt....
av titanum
#1196414
Återkopplar: Blev felsökning och trycktestet visade att det var expansionskärlet som läckte. Enkelt åtgärdat men lång väg att få felsökningen gjord. Tacksam till min säljare som snabbt och utan omsvep ordnade en välutrustad lånebil :)
av titanum
#1200414
titanum skrev:Återkopplar: Blev felsökning och trycktestet visade att det var expansionskärlet som läckte. Enkelt åtgärdat men lång väg att få felsökningen gjord. Tacksam till min säljare som snabbt och utan omsvep ordnade en välutrustad lånebil :)
Tyvärr. tyvärr... felet är tillbaka - exakt samma beteende. Frustrerande! Är såklart beroende av min bil. Gör man inte provtryck efter åtgärd för att se att allt blivit bra!?

:???:

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]