Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kyparn
#1185850
Hej,

Jag ber om ursäkt på förväg, finns nog säkert en hel del liknande trådar, men har inte riktigt hittat svaret jag söker.

Jag går i tankarna att byta in min Mercedes E-klass och köpa en XC60 R-design istället.

Hade en XC70 D4 summum, -11 förut innan jag köpte Mercan. Efter att ha kört Mercan i drygt 1 år så känner jag att jag saknar AWD samt högre markfrigång, då vi har en stuga i Värmlandsskogar men tämligen värdelösa vägar.

Och som tidigare nämnt så har jag funderat på att köpa en XC60 R-design eller en summum. ( Årsmod. 2014 och framåt)

Har någon här erfarenhet från någon av bilmodellerna i rubriken med trimsats från BSR/Polestar?
Sänker det förbrukningen så att det blir ekonomiskt försvarbart att trimma/Chippa eller blir det mest bekvämligheten för omkörning man får?

Lite tveksam till Polestar, då det blir ca 20+hk samt 60NM-ish, men o andra sidan så får man ju behålla ev. garantier.

Ska tillägga också att kontot inte är skapt enbart för denna post, utan jag har för avsikt att bli seriös på forumet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1185864
Glöm det där med sänkt förbrukning. Det är en myt och ett marknadsföringstrick. Du får en roligare bil. Om det sedan är värt pengarna är upp till dig.

Personligen tycker jag en xc60 d4 awd är en riktig slöpadda och jag chippade min till 250/500nm direkt jag köpte den.
av Kyparn
#1185885
Derank skrev:Glöm det där med sänkt förbrukning. Det är en myt och ett marknadsföringstrick. Du får en roligare bil. Om det sedan är värt pengarna är upp till dig.

Personligen tycker jag en xc60 d4 awd är en riktig slöpadda och jag chippade min till 250/500nm direkt jag köpte den.
Ah, ok.. Men du har inte märkt någon skillnad i din förbrukning, mer än när högerfoten blivit tung?

Sidofråga - vilket märke använde du, BSR, Polestar mm ?
Användarvisningsbild
av Derank
#1185893
Min drar lika mycket ned el utan chip. Jag fick trimfil en överskriven vid senaste servicen och körde då ochippad några veckor och förbrukningen var oförändrad. Jag köpte filen av en större trimföretag och var med och installerade den själv. Vill inte nämna här då jag köpte filen "svart"
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1185909
Soppaförbrukningen gick ner på min gamla S60 sugis, BSR 140 hk -> 190 hk då den rent av vart starkare på lägre varv. Smackade också på Michelin Energy Saver tillsammans med BSR sportluftfilter samt sportutblås. På nya(re) XC60:n så gjorde inte P* optimeringen någon större skillnad i förbrukning, dock efter P* insug + utblås så sänktes soppaförbrukningen något (mindre motstånd för motorn).

Polestar på nyare modeller optimerar mer än bara effekten, originalgarantin gäller fortfarande och bilen är laglig om du regbesiktar den (visar upp papper hos besiktningen) inom en månad. BSR kan ge mer effekt, dock kan filerna bli överskrivna vid service om du nu inte köper med PPC (jag köpte den) så du kan återställa till original eller trim vid behov. Garantin ryker också, BSR ger egen garanti, men det är endast under ett visst miltal och typ ett år.

Min personliga åsikt är att om man har nya bil så kör P*, något gammalt åbäke, kör vilken som. BSR är ju inte direkt lagligt men det sägs vara minimal chans att upptäcka detta. Det kan ju också vara till nackdel om bilen sedan skall säljas.
av intruder1400
#1185969
Min har gått ner i förbrukning !
Min är ju "bara" en 163hk som vart 215hk !
Men förbrukningen är ju marginel men den går som en P D5a !
Både frugan o jag vet att bilen är mycke bättre på alla plan .
Är det någon som provar skillnaden mellan D4 Polestar o D5 Polestar för jag märkte ingen skillnad ?????
Men 215 eller 235 gör väl inte så mycke !
Min iallafall är inte över 0,7 nu
av Kyparn
#1187524
Tackar för svaren! Ber om ursäkt för sen respons, har varit utomlands.

Jag får ta en funderare då om det är värt det eller inte.. Men blir nog hur som helst en D4 alt. D5 som jag köper.

Fördelen med den nya D4:an är ju att den har EURO 6 klassning på motorn..
Användarvisningsbild
av Kriegarn
#1187525
Köp en D4 ta P* och se till att få trimfilen för D5 så får du 231 kusar. Behövs bara lite personligt snack med teknikern...


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av CabBO
#1187527
Kyparn skrev:Tackar för svaren! Ber om ursäkt för sen respons, har varit utomlands.

Jag får ta en funderare då om det är värt det eller inte.. Men blir nog hur som helst en D4 alt. D5 som jag köper.

Fördelen med den nya D4:an är ju att den har EURO 6 klassning på motorn..
Skall du ha en begagnad XC60 -14 och framåt så får du inte AWD med den "nya" D4:an. Skall du ha AWD så blir det den "gamla" D4:an med 5 cylindrar. Denna D4 har också Euro 6 klass.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1187529
Kriegarn skrev:Köp en D4 ta P* och se till att få trimfilen för D5 så får du 231 kusar. Behövs bara lite personligt snack med teknikern...


Skickat från min iPad med Tapatalk
Visste inte att man kunde göra så att man kan få D5 filen installerad istället. Gör 11hk mer (41 istället för 30).
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]