Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1185677
Tja!
tänkte montera dragkrok på min xc60 2014 r-design d3.

EDIT: (Formulerar om frågan)
Fungerar dom som tex. dragkrokskungen säljer etc?
Om jag annars köper en volvo originalkrok från tex. laga.se vad behöver jag mer utöver kroken? någon som artikelnr på elsats? behöver jag styrboxen? (art nr?)

Är det fast dragkrok som gäller eller fungerar avtagbar ok? (har hört massa dåliga rykten gällande avtagbar)

Någon som har tips?

tack på förhand

mvh
Patrik
Senast redigerad av 2 PatrikL85, redigerad totalt 0 gång.
#1185705
Alexo-krokarna står inte exkl. R-design: http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/ ... 60/50-2008
Samma hos krokarna hos kungen, står ingen not om det. https://dragkrokskungen.se/volvo/xc60/2008/

Kanske funkar om du söker med ditt reg. nr. på deras sidor alt kontaktar dom. Om ingen annan här provat/vet...?
Jag ska inte säga något om kvalitén på krokarna, har inte testat själv....
#1185719
fjohan82 skrev:Alexo-krokarna står inte exkl. R-design: http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/ ... 60/50-2008
Samma hos krokarna hos kungen, står ingen not om det. https://dragkrokskungen.se/volvo/xc60/2008/

Kanske funkar om du söker med ditt reg. nr. på deras sidor alt kontaktar dom. Om ingen annan här provat/vet...?
Jag ska inte säga något om kvalitén på krokarna, har inte testat själv....
Det kan nog varit jag som formulerat frågan till dragkrokskungen fel, så dom verkar passa.
Dock är jag lite fundersam på elsatsen, den sägs ju att det ska fungera utan omprogrammering av databoxen men sen har man ju även läst att detta inte är bra utan man bör helst göra omprogrammering etc. vad säger forumet i den frågan?

//MVH
Patrik
#1185726
Rekommenderar original krok och el. Någon hjälper dej att få artikelnummer på drag, styrdon TRM, och kabelhärvan. Sen köper du täcklock på volvo.

Bildelsbasen brukar ha saker som gått under 100 mil, och ser nytt ut.

Fördelen med original elsats är att du får TSA, trailer stability assist och även övervakning av ljusfel, bilen stänger av Crosstraffic alert, blis och backvarnarna slås av med backen i. (Det finns eftermarknads med backvarnaravstängning men det fungerar inte värst bra)
#1185731
TommyP86 skrev:Rekommenderar original krok och el. Någon hjälper dej att få artikelnummer på drag, styrdon TRM, och kabelhärvan. Sen köper du täcklock på volvo.

Bildelsbasen brukar ha saker som gått under 100 mil, och ser nytt ut.

Fördelen med original elsats är att du får TSA, trailer stability assist och även övervakning av ljusfel, bilen stänger av Crosstraffic alert, blis och backvarnarna slås av med backen i. (Det finns eftermarknads med backvarnaravstängning men det fungerar inte värst bra)

Jo lite det jag hört också, dock så känner jag att om jag kan betala 3000kr för ett GDS kit som ska fungera istället för 10 000kr för ett kit hos volvo så är det ju rätt stor skillnad.
Men som du säger, om någon kan fixa artikelnr så kan man ju kolla bildelsbasen och kanske få allt för ett "mittimellan" pris.
#1185740
Japp, har själv gjort så på min v60, och det gick loss på ca 4700 om jag minns rätt.

Jag försökte först få till det med ett vertikalt avtagbart drag, men pga stötfångardesignen syns hålet inte bara underifrån (som det är tänkt) utan också bakifrån. Vet inte om samma gäller din xc60, men med tanke på hur omständigt det var att montera och demontera och montera igen hade jag inte chansat.
#1185821
TommyP86 skrev:Japp, har själv gjort så på min v60, och det gick loss på ca 4700 om jag minns rätt.

Jag försökte först få till det med ett vertikalt avtagbart drag, men pga stötfångardesignen syns hålet inte bara underifrån (som det är tänkt) utan också bakifrån. Vet inte om samma gäller din xc60, men med tanke på hur omständigt det var att montera och demontera och montera igen hade jag inte chansat.

Ok! tack för svar, vet faktiskt inte hur omständigt det är med ett avtagbart på min xc60, det finns ju "skidplate" att köpa men det visar ju inte om det är enkelt eller inte :)
Dragkrokskungen ringde mig och förklara att deras kabelhärva arbetar "utanför" canbusen så det ska inte vara eller bli några problem, vet inte hur mycket man vågar lita på detta?

Har hittat en fast volvo dragkrok på bildelsbasen som passar och kostar 2250kr + frakt
Sen antar jag att man behöver både kabelhärva och styrbokx? eller finns styrboxen på plats redan så det endast är kabelhärva + omprogrammering som behövs?
#1186500
Du behöver ett styrdon, och kabelsatsen. Styrdonet monteras rätt enkelt under bagagerumsgolvet (eller i en innerskärm), och ska ha några kontaktstycken men allt ligger färdigt. Det ska även in en plus i säkringscentralen och en jord till chassi.
Har du automat får du annat växelprogram med volvos trm, har du driversupport stänger det av blis och cta, och oavsett stänger det backvarnare och du får tsa (trailer stability)
Med universal/generic får du inget av det, på sin höjd backvarnaravstängning.

Har du en manuell bil utan driver support så kan jag tycka det är ok med universal el, men annars blir det bara krångel.
#1186959
TommyP86 skrev:Du behöver ett styrdon, och kabelsatsen. Styrdonet monteras rätt enkelt under bagagerumsgolvet (eller i en innerskärm), och ska ha några kontaktstycken men allt ligger färdigt. Det ska även in en plus i säkringscentralen och en jord till chassi.
Har du automat får du annat växelprogram med volvos trm, har du driversupport stänger det av blis och cta, och oavsett stänger det backvarnare och du får tsa (trailer stability)
Med universal/generic får du inget av det, på sin höjd backvarnaravstängning.

Har du en manuell bil utan driver support så kan jag tycka det är ok med universal el, men annars blir det bara krångel.

Stort tack för svar!
Något jag inte får koll på är om TRM boxarna är motor/modell specifika, verkar finnas en uppsjö och när jag kollar tex. bildelsbasen på volvo xc60 2014 så dyker många upp men vissa är från d5 etc. Lika med kabelhärvan...
Tänkte ringa Bilia imorrn och fråga vad som passar men vet inte om dom lämnar ut sån info?

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]