Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av unsuspected
#1184747
Hej,
Är ny här på forumet men har försökt att läsa till mig allt nyttigt innan bilköpet men har några frågor.
Har bestämt mig för att införskaffa mig min första Volvo. Har sedan första XC60 alltid gillat modellen och nu undrar jag vilken jag ska köpa?
Kör ca 1000mil om året inkl 1-2 veckolånga fjällen resor samt några ströresor till närfjällen från Sthlm och sommarsemestrar.
Har tittat allt ifrån D5 r-design 2011 för ca 200k till T6 AWD PS 2017 för 600k men blir helt förvirrad av allt.

Förstår att jag kör för lite för att köpa en diesel men det svämmar inte direkt över med bensinare plus att de flesta är gamla eller 400k och uppåt vilket är lite i det dyraste laget. Dieselskatten på 2016 och framåt är endast ca 3000/år vilket jag inte tycker är så dyrt.
AWD är att föredra pga fjällen men är det ett måste? Känns lite fel med en suv och FWD. Att förbrukningen blir högre gör inget då jag kör så lite.

Tvåtonsklädsel går bort och lika så ljust innertak samt R-design på 2014 och framåt.
Vill gärna ha full utrustade bilar med panoramatak osv samt 20" sommar(fåfänga).

Vad mer ska man tänka på?

Tack för svar.
//Jakub snart XC60 ägare
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1184771
AWD är ju inte ett måste då 99% eller så inte har det och minst 99% av de tar sig fram. Vill du ha suv och AWD och sådant som du kan köra skogsvägen till Ryssland med är en Range Rover bättre :)

Sen förefaller AWD överrepresenterade i olycksstatistiken då AWD är inblandade i singel- eller mötesolyckor på is eller snö mellan 15-41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift. Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med 10 procent högre hastighet på vintern. Detta enligt Folksam. Folksams tester visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot driv på två hjul på blankis med upp till tre gånger bättre framkomlighet, men att fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.

Är själv ingen motståndare av AWD, funderade själv på det nyligen men hellre lite extra info än för lite.

För övrigt så letade ju bil nyligen och den billigaste XC60 sett till totalkostnaden att äga på mig blev en MY14 D4 FWD
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av spaceuser
#1184790
Jag tycker det är påtagligt bättre med en AWD då du slipper ryckandet i ratten vid kraftigt gaspådrag, som är det vanliga för FWD bilar. Det var den viktigaste orsaken att jag valde AWD. Att det är bra på vintern råder det inget tvivel om. Oavsett snödjup. Sedan att jag ville ha den beprövade 5cyl dieselmotorn, som funnits med väldigt länge. Jag kör som du ca 1000 mil om året, med en 4-5 långkörningar (> 30 mil). Ja 20" fälgarna ger ett bättre intryck för fåfängan. Inte är det störande stötigt heller.
av unsuspected
#1184932
Micce1980 skrev:AWD är ju inte ett måste då 99% eller så inte har det och minst 99% av de tar sig fram. Vill du ha suv och AWD och sådant som du kan köra skogsvägen till Ryssland med är en Range Rover bättre :)

Sen förefaller AWD överrepresenterade i olycksstatistiken då AWD är inblandade i singel- eller mötesolyckor på is eller snö mellan 15-41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift. Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med 10 procent högre hastighet på vintern. Detta enligt Folksam. Folksams tester visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot driv på två hjul på blankis med upp till tre gånger bättre framkomlighet, men att fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.

Är själv ingen motståndare av AWD, funderade själv på det nyligen men hellre lite extra info än för lite.

För övrigt så letade ju bil nyligen och den billigaste XC60 sett till totalkostnaden att äga på mig blev en MY14 D4 FWD
Självklart är det så med AWD Folk överskattar den och sin egna körförmåga. Vet själv vad det kan leda till då jag var nära på att sätta min förra Audi i ett räcke på vintern.
Ang RR till Ryssland hade jag hellre valt en Lada Niva :) RRs kvalitet är skrämmande dålig.

Tillbaka till köpråd så verkar prisskillnaden mellan 14-15 och 16-17 väldigt liten på de bilar jag har tittat på. Verkar hålla värdet bra.
av unsuspected
#1184934
spaceuser skrev:Jag tycker det är påtagligt bättre med en AWD då du slipper ryckandet i ratten vid kraftigt gaspådrag, som är det vanliga för FWD bilar. Det var den viktigaste orsaken att jag valde AWD. Att det är bra på vintern råder det inget tvivel om. Oavsett snödjup. Sedan att jag ville ha den beprövade 5cyl dieselmotorn, som funnits med väldigt länge. Jag kör som du ca 1000 mil om året, med en 4-5 långkörningar (> 30 mil). Ja 20" fälgarna ger ett bättre intryck för fåfängan. Inte är det störande stötigt heller.
Hade du hellre valt en T6 istället för D4 om möjligheten fanns pga så få mil eller var det för dyr milkostnad mot diesel?
Verkar vara en fin bil, har du panoramatak?
av KrilleW
#1184957
Micce1980 skrev:AWD är ju inte ett måste då 99% eller så inte har det och minst 99% av de tar sig fram. Vill du ha suv och AWD och sådant som du kan köra skogsvägen till Ryssland med är en Range Rover bättre :)

Sen förefaller AWD överrepresenterade i olycksstatistiken då AWD är inblandade i singel- eller mötesolyckor på is eller snö mellan 15-41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift. Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med 10 procent högre hastighet på vintern. Detta enligt Folksam. Folksams tester visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot driv på två hjul på blankis med upp till tre gånger bättre framkomlighet, men att fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.

Är själv ingen motståndare av AWD, funderade själv på det nyligen men hellre lite extra info än för lite.

För övrigt så letade ju bil nyligen och den billigaste XC60 sett till totalkostnaden att äga på mig blev en MY14 D4 FWD
Jag har inte sett den statistik du hänvisar till, men ställer mig ändå frågande till dess tillförlitlighet. Dels så har andelen fyrhjulsdrivna bilar ökat enormt de senaste åren, så statistiken blir bara korrekt om det görs uträkningar som står i proportion till andelen fyrhjulsdrivna bilar i Sverige. De bilarna som kan jämföras mot varandra är
T.ex XC60 AWD mot XC60 FWD. Jag vill påstå att AWD säljer oerhört mycket bättre. Likaså Passat med 4M. etc.

Så, hur är statistiken utformad? Länka gärna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1184970
KrilleW: Studien kommer från Folksam i år https://media.folksam.se/sv/2017/05/05/ ... deolyckor/ En dialog om det finns i en påbörjad tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... it=Folksam

Ts: Ja jo en RR må vara sämre men fungerar fint att använda som typbetäckning för en fordonsklass :) Har bara åkt med de en gång på Falklandsöarna, av naturliga själ var där få Lada :) Som du ser så valde jag en V60 till slut, en XC60 MY14 må varit billigast för mig men ändå var en V60 tillräckligt billig i jämförelse för att väga över till dess fördel. Jag är toknöjd och hoppas du hittar din pärla snart :)
Användarvisningsbild
av spaceuser
#1185008
unsuspected skrev:
spaceuser skrev:Jag tycker det är påtagligt bättre med en AWD då du slipper ryckandet i ratten vid kraftigt gaspådrag, som är det vanliga för FWD bilar. Det var den viktigaste orsaken att jag valde AWD. Att det är bra på vintern råder det inget tvivel om. Oavsett snödjup. Sedan att jag ville ha den beprövade 5cyl dieselmotorn, som funnits med väldigt länge. Jag kör som du ca 1000 mil om året, med en 4-5 långkörningar (> 30 mil). Ja 20" fälgarna ger ett bättre intryck för fåfängan. Inte är det störande stötigt heller.
Hade du hellre valt en T6 istället för D4 om möjligheten fanns pga så få mil eller var det för dyr milkostnad mot diesel?
Verkar vara en fin bil, har du panoramatak?
Om det alternativet hade funnits till samma pris, hade jag gärna valt T6 (den gamla 6-cyl), eller T5 (5-cyl). Mest för att T6 är en härlig motor. Jag hade nog klarat den dyra extrakostnaden för bränslet som en bensinare medför, men inköpspriset blev för dyrt. Nej jag har inte panoramatak. Tror att det garanterat kommer att läcka med tiden.
Senast redigerad av 1 spaceuser, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1185019
Om du inte kan tänka dig ljust innertak och inte R-Design 14-> så finns det väldigt få bilar kvar att välja mellan. Då kan du nog inte vara så petig med vilken motor det blir.
av unsuspected
#1185099
MartinS skrev:Om du inte kan tänka dig ljust innertak och inte R-Design 14-> så finns det väldigt få bilar kvar att välja mellan. Då kan du nog inte vara så petig med vilken motor det blir.
Har förstått att de flesta T6:orna såldes med R-design från 14 och framåt vilket är lite synd men visst skulle rätt bil dyka upp trots R-design så skulle jag slå till även om just motor är inte det viktigaste i en XC60 för mig :) Ang ljust innertak så finns det en hel del bilar med mörkt så är inte så orolig att hitta en.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen