Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tystvolvo
#1181511
Jag är ute efter en V60 och vill att den ska vara så tyst som möjligt. Har fastnat för V60 CC D4 automat 2wd.
Är detta tystaste varianten av V60 (inkl akustikrutorna)?

Ser att man till ordinarie pris antingen kan ha 17 tums hjul (Valderfälg) som är original eller välja 16 tums hjul (Pangaeafälg).

Är det någon som har erfarenhet ifall det skiljer ngt i ljudkomfort mellan dessa fälgar och hjulstorlekar?
Finns det något annat som skiljer i körkänsla mellan dem?
Jag kör mest motorväg mellan Uppsala och Stockholm men har ca 2 mil slingrande 70 väg innan motorvägen.
av Psyko
#1181512
Ett bra val, absolut tystast går den med 16", kanske inte är någon jätteskillnad men lite tycker jag ändå det skiljer till 16" fördel
av V40CC
#1181593
Hej!

Tystast rent motormässigt är väl kanske plug in hybriderna =)
Men om du vill ha en väldigt tyst bil motormässigt så fungerar de nya VEA bensinarna väldigt bra. Har en T3 MY17 och den är kusligt tyst, svårt att höra att bilen är på. Dessutom med 16" fälgar gör en hel del.
av Primus
#1181644
Det är väl så att det är däckljudet som oftast hörs mest. Så 16" och så tysta däck som möjligt får väl bli det mest prioriterade. Sedan beror det ju lite på hur du kör. Kör du mycket i stan så hörs ju motorljudet mer. En disel hörs ju mer än en bensinmotor så jag skulle definitivt välja en bensin. D4 låter en hel del när man kör sakta.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1181748
tystvolvo skrev:Som sagt i frågan:
Jag kör mest motorväg mellan Uppsala och Stockholm men har ca 2 mil slingrande 70 väg innan motorvägen.
Det som mest påverkar ljudet i bilen är asfalten. Grov asfalt är väldigt bullrig. Skillnaden mellan olika däck är i dom flesta fall väldigt liten. Jag gick från Continental ContiSportContact 3 med 72db till Michelin Primacy 3 med 71 db. 1 (en) db skillnad. Jag kunde med nöd och näppe höra att Michelinen gick tystare. Ju mer slita, mindre gummi kvar, desto mer ljud tränger igenom. Kan vara det som gjorde den lilla skillnaden. Sedan alstrar alla däck lite olika resonanser och frekvenser som gör att man uppfattar ljudet olika. Mina dubbfria Michelin vinterdäck är dock märkbart tystare än sommardäcken. Sommardäcken 17 tum, vinterdäcken 16 tum.
Nu har jag inte provkört någon V60 CC, men skulle tro att igenom att den har lite högre markfrigång och annan chassiesättning, går lite tystare.
Bensin eller diesel? Har inte en aning om det gör någon skillnad. Förr brukade dieslarna ha lite mer ljudisolering än bensinarna, men hur det är idag vet jag inte.
Du får väl ut och provköra dom olika varianterna. Nackdelen är att det inte brukar finnas alla att provköra hos samma handlare, och då kan man inte jämföra dom på samma vägsträcka. Jag tycker i alla fall att min T3:a med 17 tum går behagligt tyst.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]