Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1180585
Har idag haft min snart 2 åriga XC60 D4 AWD MY16 inne på årlig service. Utöver det så fick den en Polestaruppgradering.
Jag måste antagligen vara lite dum, för jag känner absolut ingen skillnad emot innan. Möjligen att automaten växlar lite annorlunda, och kanske drar lite längre på växlarna. Ger dessa 30 hästar och 20Nm inte mer för 6.900 SEK, är det nästan en värdelös uppgradering enligt min mening

Jag har haft mängder med bilar genom åren och har över 100.000 mils erfarenhet, så jag tycker jag borde känna om det tillkommit 30 fräscha kusar i stallet.

Någon annan här med erfarenhet som håller med mig angående Polestaruppgraderingen?
#1180587
Det är bara på full gas och höga varv det blir någon skillnad.

Ut och kör bilen som du är en 18-åring som försöker impa på din omgivning så märker du den skillnad som finns. "Problemet" är ju att om du inte kört så innan (vilket du antagligen inte gjort) så minns du inte hur den kändes tidigare ;-)
#1180591
Lövet skrev:Det är bara på full gas och höga varv det blir någon skillnad.

Ut och kör bilen som du är en 18-åring som försöker impa på din omgivning så märker du den skillnad som finns. "Problemet" är ju att om du inte kört så innan (vilket du antagligen inte gjort) så minns du inte hur den kändes tidigare ;-)
Jag hade väl kanske inte forväntat mig att jag måste köra som ett skållat troll för att märka något, utan mer kanske vid typ snabb omkörning från 70-90. Enligt teknikern så märkte han direkt förbättring. Å andra sidan som du skriver så kör jag normalt inte med pedalen i botten, men jag tycker jag borde komma i närheten i känsla mot svågerns V90 D5 AWD som "bara" har runt 10 hästar mer. Den bilen är ju ordentligt pigg!
#1180592
70-90 vid kickdown - då ska du märka skillnad.

Din svågers V90 har lite fusk med tryckluftsdriven turbo, vilket vid start från stillastående alltid komma göra att den känns piggare. Däremot bör det inte vara så stor skillnad väl uppe i fart.
#1180657
Polestar ger inte mycket till en D4 awd auto, jag har själv en -16 som är chippad till 250+HK/500nm+ och det känns utav bara den, orginal är D4an så strypt så den brölar bara mest. Jag har kört både och i XC60 D4a awd auto.

Polestar snålar på vridet, det är det man är ute efter, 20nm känner man knappt av, i min värld iaf.
#1180722
En kollega på jobbet polestarade sin D4 nyligen och han sa samma sak, dock har han nog inte riktigt min körstil. Han är förmodligen inte lika bilintresserad och ligger nog mer åt hållet, bil som bil. Min T5 fick några extra hästar, men mer i vrid, och det känns på en bensinare. Det kanske är så att dieseln har hyfsat med vrid och att det därför inte märks någon större skillnad (procentuellt blir ju skillnaden rätt liten), 0-100 ska det ju göra skillnad, varesig man känner det eller inte.

Jag har också tryckt dit P* insug/utblås, det gör en del skillnad i gasrespons. Har dock inte kört nån bil med nya turbon (som Lövet nämnde) så en jämförelse är uteslutet. P* fjäder/dämpar-paketet sitter också på så man slipper nigandet/stegrandet vid inbromsning/gaspådrag, samt att det blir betydligt bättre väghållning generellt.
#1180842
Jag har kört Polestar på min i över 9 månader och jag tycker det är smidigare och snabbare växlingar och det finns extra tryck när man har lite varv, jag ångrar mig inte...

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]