Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1180515
Hej!

Jag söker för närvarande efter en nyare begagnad bil och har efter mycket grubblande kommit fram till att V60 är modellen som passsar mig och min familjs nuvarande och framtida behov bäst. Vi söker en bil som i första hand är komfortabel att åka i, (snygg), med ett visst last- och passagerarutrymme men som framförallt är driftsäker. Vi är inte i behov av en racer eller en bil som ligger som ett strykjärn i snäva kurvor och jag vill inte heller ha en V70-koloss.

Nu kollar jag framförallt på V60 D4 av 2014-2016 årsmodell, ca 4-6000 mil. Jag har initialt även tänkt välja bort AWD för att det mest känns som fler komponenter som kan gå sönder och har av det samt miljö/bränsleekonomi-skäl riktat in mig på de nyare varianterna med VEA-motor. Eftersom jag har väldigt svårt att komma fram till ett definitivt beslut undrar jag dock om det är några här som skulle lägga sina röster på det ena eller andra (eller tredje) motoralternativet?

Många som har den femcylindriga D4:an med AWD verkar dock ganska nöjda samt att det ryktas om en marginell skillnad i förbrukning (?).

Jag har inte själv ägt varken Volvo eller diesel på ett flertal år nu så jag undrar även om det är något speciellt man ska lyssna eller känna efter vid provkörning? Något att se upp med?

Jag tackar på förhand och hoppas på många goda tips!

Med vänlig hälsning,
Johan
Senast redigerad av 1 Scrangle, redigerad totalt 0 gånger.
#1180523
Ut och provkör!
V60 är en finfin bil. Jag är inne på fjärde Volvodieseln och VEA gillar jag verkligen. Valde för första gången automat och det är väldigt fint. Alla som köper nyare bensinare är väldigt nöjda.
#1180541
Jo vi har provkört båda delarna och vi båda gillar mycket i V60:s köregenskaper. Egentligen föredrar jag nog personligen bensin men begagnatmarknaden har en kraftig övervikt mot diesel och det är inte jätteviktigt för mig vilket drivmedel det blir. Jag vill inte ha powershift däremot å då går ju en del av dom äldre bensinarna automatiskt bort.

Missade nog att säga i mitt första meddelande att automatisk växellåda är ett grundkriterie. Jag förstår inte varför människor fortfarande köper manuell växellåda om man nu inte köper en renodlad sportbil men det kommer ut väldigt många manualväxlade bilar på andrahandsmarknaden...

Edit. Finns det risker/barnsjukdomar med att köpa en av de tidigare VEA-motorerna (2014) på marknaden? Problem som framträder när bilarna rullat 10-15000 mil?
Tänker dels på EGR-ventiler samt enstaka allvarliga problem med sprickor i cylinderväggar man läst om. Även stor oljeförbrukning och läckage.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]