Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1179730
Bokade precis service för vår V60 T4F MY12 med 8300 mil på mätaren och är det jag som missat något men enligt dem skall olja i automatlådan bytas nu?

På frågan var jag hittar detta i serviceboken fick jag svaret att "Intervallen i de olika servicarna finns i ett program som endast vi har tillgång till. Det görs efter mil, år och behov."

På följdfrågan hur ofta eller när detta inträffar fick jag svaret "Antingen var 9000 mil eller var tredje år."

Enligt min Volvo ÅF, det hade inte gjort tidigare enligt dem.

På följdfrågan om det är en rekommendation eller om det är så enligt serviceplan svarar de "det är någonting som skall göras enligt Volvos serviceprotokoll"

Så vänder mig hit med frågan på vad som gäller, inte för att jag inte kan låta de byta olja men är det berättigat att göra det nu? Minns här att många byter först efter ca 16 000 mil i alla fall.
IMG_1574.PNG
IMG_1574.PNG (66.67 KiB) Visad 355 gånger
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1179747
StefanN skrev:Du har väl powershift i din och den har det alltid vart byte på.
Jo det är väl så det heter när man har + & - ? Ny på det hela med automatlåda så vet faktiskt inte om jag har powershift eller geartronic, hur vet man? :) Aha, spännande överraskning men synd att det inte står med i serviceboken då =) Ja ja är det så får det ju bli så men hade inte räknat med det
Användarvisningsbild
av svergie2
#1179755
Du har T4F och då finns bara Powershift som automatlåda. Geartronic är vanlig momentomvandlare med möjlighet att växla manuellt och Powershift är en robotiserad manuell låda :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1179762
Se där ja, stort tack. Kan ju alltid vara bra att veta vad man har :wink:

Hittade precis följande text om någon i framtiden undrar vad de har i sin V60
"Powershift eller Geartronic?
Vid osäkerhet se dekal nr 5 under motorhuven, beteckning "MPS6" betyder att fordonet har Powershift-låda"

Är nöjd med lådan i alla fall, och ett byte av oljan kanske gör att den fortsätter fungera bra. Visst hade sportläge varit trevligt men när byte av spakstället var klart så + & - hamnade på vänster sida så var man mer än nöjd :wink:
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]