Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1179459
I mitt grubblande på motorval i nästa XC60 har jag sett att det finns modeller som heter D4, har 163 hk och enligt Transportstyrelsen är på 1984 cm3.

Modellåret för ovanstående ska vara 2013.

Trodde det bara suttit 5or i dieslarna och sedan VEA, men där hade jag fel.

Vad är detta för motor?
#1179481
Har den motorn i min V60 2013 D4 AUT..Är mycket nöjd och märkte ingen märkbar skillnad mot VEA motorn som jag har kört ett par stycken.Kan nästan säga att jag gillar den fem cylindriga bättre.Beprövad motor och drar 0,48/l milen när jag kör längre sträckor 0,8/L med 1500 kg tung husvagn.
#1179484
En okej motor men inte mer. Saknar en del kraft original och går inte att optimera med Polestar. Får ingen hög effektökning med andra trimmare heller. Köp en D4 VEA istället. Trots att effekten på pappret inte är så mycket högre så går den väldigt mycket bättre.
#1179486
En utmärkt motor. Hette först D3 men bytte sedan namn. Stora fördelen mot 2.4l är att den bullrar och vibrerar mindre. Har haft båda. Skillnaden är märkbar.
#1179496
Lövet skrev:En utmärkt motor. Hette först D3 men bytte sedan namn. Stora fördelen mot 2.4l är att den bullrar och vibrerar mindre. Har haft båda. Skillnaden är märkbar.
Instämmer. Överraskande stor skillnad på just buller och vibration.
#1179503
Är det någon som kan jämföra den med 2.4 Drive-motorn på 175 hk? Saknar man de sista hästarna något?

Planen initialt var att köpa en VEA, men jag har läst på lite och det verkar finnas många ägare som har problem med EGR-ventiler och ryckig gång och min tolkning, som förvisso kan vara fel, är att Volvo inte riktigt lyckats hitta en permanent lösning på problemen?

Då hittade denna motor som jag nu fått lära mig är en 2-litersfemma. På en 2014 är skatten rimligt låg och är det en bra motor framstår den som ett problemfriare köp. Är det nått jag inte pallar är det att ha bilen på verkstaden. Tar tid och är bökigt.
#1179524
Nu är 175hk en av de bättre motorer (för sin tid) som Volvo släppt enl många. Du kommer sakna vridmoment om inte.
2.0 5-cyl passar nog bättre i lättare V40/V60.
Personligen tror jag inte man behöver ha nån VEA oro. Vi har flera på jobbet som funkar fint.
Se bara till att du har maskinskadeförsäkring i vanlig ordning.
#1179544
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]