Läst i Vi Bilägare !
Drive-versionen har gjort Volvo XC60 betydligt grönare.
En viktig förklaring till den lägre förbrukningen och emissionerna är att Drive endast är framhjulsdriven och bara finns med manuell växellåda. Den väger 80 mindre.
Men den stora förändringen är att Volvos femcylindriga turbodiesel har vässats för att spara på dieseldropparna. Motorn har dels högre effekt, 175 hk mot 163, dels avsevärt högre vridmoment, 420 Nm mot 340 i AWD. 175-hästarsmotorn har dessutom en vanlig turbo med ett skovelhjul.
Resultatet har blivit en avsevärt rivigare bil där kraften vid låga varvtal verkligen känns. Det krävs lite självdisciplin för att inte använda effekten till att komma i väg fortare i stället för att köra snålt. Drive är en sekund snabbare upp till 100 km/tim.
Håller man gaspedalen i schack går det att köra på omkring 6 l/100 km på övervägande landsväg och motorväg. I blandad körning hamnade vi på i genomsnitt 7,2 l/100 km. Den siffran beror förstås helt och hållet på hur stor del som är stadskörning. Tunga bilar är dyra att ideligen starta från stillastående.
Klart är att XC60 Drive verkligen är snålare än vanliga XC60. Vi Bilägares långtestbil drar 1–1,5 l mer per 100 km vid jämförbar körning.
Nättare och piggare
Som förare upplever man framhjulsdrivna Drive som nättare och piggare. Den har kvickare styrreaktioner och är därför roligare att köra. Motorns karaktär medverkar också till livligare körintryck. Visst kan man ibland känna drivmoment i ratten vid gaspådrag, särskilt om man samtidigt svänger. Men det är ju en egenskap som alla framhjulsdrivna bilar kan ha.
XC60 Drive finns bara med sexväxlad manuell växellåda. Väljer man automat försvinner Drive-emblemet på bakluckan, kanske något man kan leva med. Den är ju ändå inte miljöklassad. Men bränsleförbrukningen ökar också från 6,0 till 6,9 l/100 km i blandad körning.
Dessutom är maximalt tillåten släpvagnsvikt bara 1 500 mot 1 800 kg i AWD-utförande vilket i och för sig i båda fallen kräver E-körkort.
Se även länken nedan......
http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 091705.pdf