Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1179805
Lövet skrev:15 liter på 3000 mil är 1 liter på 200 mil. Finns flera andra märken som tillåter det.
Min Alfa 75 togs in för motorrenovering när den drog 1 liter per 100 mil.....

Sedan visade det sig att katalysatorn tagit skada av all halvbränd olja, så den fick bytas också.
Användarvisningsbild
av EjS
#1179920
Lövet skrev:Sen verkar det finnas en del VEA motorer som har bytts pga hög oljeförbrukning.

Det är tråkigt med dina bekanta men jag själv skulle _mycket_ hellre välja 5-cyl motorn ur hållbarhetssynpunkt. I jämförelse med hur oerhört många som sålts så är rasen nästan obefintliga. En sen D4 AWD skulle varit mitt val.
Skulle säga samma sak. Det är ju ganska få VEA som rullat långt än.

Jag köpte en XC60 D5 i 2009 som fortfarende finns i familjen. Den har gått nu 25.000 mil och jag har aldrig kört en bil där efter dessa mil känns så fräsch och ny. Enda problem är rost i plåten.

Jag kommer inte köpa VEA Volvo - speciellt med Diesel. Vw hade också bra med bekymmer innan de slutade med pumpdys motoren och gick på commonrail.

Hyrde en PSA bil här i veckan i Italien med automat (ny Peugeot 3008). Jämnfört med den V60 D4 aut. jag körde nyss måste jag erkänna att Peugeoten hade myyycket bättre gångkultur. Mer komfortabelt och mindre vibrationer och tråkig dieselljud.

Då har 5-cyl åtminstone mer karaktär även om den inte är ljudfri heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1180562
Jag har 9000 mil på min D4 vea med automat -14.
Har inte behövt fylla en droppe olja extra mellan servicarna.
Dock har jag fått någon givare bytt men motorn levererar enligt förväntan!
#1182376
Vår V60 D3-16 Vea ca 4500mil, går hur fint som helst, bara tanka och köra, precis som det skall vara.
Jämför jag med våran andrabil S60 D5, så är det stor skillnad på motorn, VEA är en modern motorn den gamla D5:an är kanon fin, men känns och upplevs som en äldre motor.

Om vi skulle byta andrabil skulle jag definitivt leta efter en med VEA motor i.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1182385
Jag tycker också VEA är bra, den är så lik en bensinmotor i karaktären som en oljebrännare kan bli :)

Däremot skulle jag nog undvika MY14 VEA för att undvika EGR problem.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1182436
permikael skrev:Vår V60 D3-16 Vea ca 4500mil, går hur fint som helst, bara tanka och köra, precis som det skall vara.
Jämför jag med våran andrabil S60 D5, så är det stor skillnad på motorn, VEA är en modern motorn den gamla D5:an är kanon fin, men känns och upplevs som en äldre motor.

Om vi skulle byta andrabil skulle jag definitivt leta efter en med VEA motor i.

Jag tycker det är intressant det här med motorer hit och dit. Vad är det som säger att den ena är äldre och den andra modernare bland dina bilar.
Nu har du en D5 och en D3. Vet inte hur du tänkt om det varit två D4:or med olika motorer. Jag tror inte gemene man/kvinna vet skillnaden om dom skulle prova. Mycket av känslan tror jag är förväntan och fördomar som gör att man tycker den ena är modernare.
av Lövet
#1182440
Vad gäller VEA och femman är det ju bara att starta motorn och lyssna så hör man vilken som är en modernare konstruktion. Klart märkbar skillnad.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1182448
Ja, för dig som vet vad man skall lyssna på. Vet gemene man det? Nu är det ju en D5 och D3 så skillnaden är ju mer än D3/D4/D4AWD.
av Lövet
#1182454
Du verkar inte förstå vad jag menar. Det är lika stor ljudskillnad D3/D4 femcyl och D4 VEA. Ljudnivån är mycket högre i femman oavsett effektuttag.

Är det nytt i MY24 utan automatisk parkerings[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]