Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1179347
Vår XC60 har passerat 20 000 mil och jag har planerat att byta den mot en XC60 VEA modellår -14 eller -15.

Men så började jag läsa om de bekymmer som uppenbarligen funnits med denna motor.

En av anledningarna till att jag vill byta bil är att minimera risken för problem, inte minst rörande de motorhaverier den 5-cylindriga dieseln kan råka ut för med motorbyte som följd. Jag tänker på kamremstrassel och rasad motor, något som hänt 2 bekanta på kort tid på fullt originalservade bilar.

VEAn verkar ha två problem som jag uppfattar det. Dels EGR-relaterade problem som Volvo verkar ha tagit på allvar och försökt åtgärda. Men finns det ännu en definitiv åtgärd som fungerar? Läst på många utländska forum och det verkar tveksamt.

Dels problemen med ryckande motor. Verkar vanligt och Volvo verkar inte ha någon fix på gång?

Jag tänkte köpa bilen hos ex ALD i STHLM och då jag själv bor i norr kan jag inte provköra bilen innan köp för att kunna avgöra om ryckighet är ett problem med just det exemplaret.

Det som slår mig är att det inte går att hitta något skrivet om dessa problem i XC/V90 men ganska mycket i XC60 och V70. Men det är väl exakt samma motor eller är den anpassad för att rymmas i de gamla modellerna?

Tacksam för alla råd.
#1179382
Vår 2014 D4 VEA har gått perfekt i 3500 mil.
av Lövet
#1179389
Sen verkar det finnas en del VEA motorer som har bytts pga hög oljeförbrukning.

Det är tråkigt med dina bekanta men jag själv skulle _mycket_ hellre välja 5-cyl motorn ur hållbarhetssynpunkt. I jämförelse med hur oerhört många som sålts så är rasen nästan obefintliga. En sen D4 AWD skulle varit mitt val.
#1179413
Lövet skrev:Sen verkar det finnas en del VEA motorer som har bytts pga hög oljeförbrukning.

Det är tråkigt med dina bekanta men jag själv skulle _mycket_ hellre välja 5-cyl motorn ur hållbarhetssynpunkt. I jämförelse med hur oerhört många som sålts så är rasen nästan obefintliga. En sen D4 AWD skulle varit mitt val.
Otroligt skönt att höra när man nyss köpt en D4 AWD (ej VEA) och gått och funderat på om man skulle köpt en VEA istället.. :D
#1179500
https://m.blocket.se/uppsala/Volvo_V70_D3_73420903



Kan verkligen Volvo tycka upp till 15 liter olja är normalt vea ska dra mellan service??
av trasker
#1179558
simonhalmstad skrev:https://m.blocket.se/uppsala/Volvo_V70_D3_73420903



Kan verkligen Volvo tycka upp till 15 liter olja är normalt vea ska dra mellan service??
Ouch! Min säljare sa att VEA kan börja dra lite olja när den gått "långt" utan att specificera vad långt innebär. Men det där såg inte bra ut :???:
av Lövet
#1179572
Nej, slitaget är snarare mindre på en sådan bil eftersom andelen kallstarter är mycket lägre. Mig säger det att en "vanlig" bil kan drabbas av den typen av fel redan efter 10.000 mil.
#1179584
Zanders skrev:Taxibil som gått 23k mil på ett år, kanske inte någon rimlig måttstock?
Men en bil ska inte dra 13 liter olja MELLAN service:arna. Oavsett om den gått 1 eller 23 000 mil. Då är det något allvarligt fel.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]