- mån 12 jun 2017, 21:30
#1179045
Tjipp!
Jag har 2 problem som jag undrar om någon har någon idé om vad det kan vara frågan om, samt om möjligt, en lösning.
Kan tillägga att jag inte är sådär vansinnigt insatt i hur saker och ting fungerar, vad detaljer heter, så jag ber om ursäkt om jag skickar ur mig något som inte är fackmannamässigt :)
Fråga 1: Farthållaren i bilen lever emellanåt lite av ett eget liv, det uppstår framförallt om jag kört en stund, gärna över 10 mil sedan senaste stopp. Om farthållaren är inställd på exvis 100kmh, och jag av någon anledning fått sänka farten tillfälligt till tex 70 och trycker på resume eller vad knappen heter, som innebär att den ska återgå till 100kmh igen, så accelerar bilen kanske till 75-80, och sedan hoppar farthållaren ur, jag trycker resume igen, kommer då kanske upp i 85, hoppar ur, osv osv, och efter ett gäng försök, om jag inte ledsnat och gasar upp manuellt, så når jag mina 100 kmh, om än något ryckigt. Lokala volvoverkstaden har haft den på felsökning och inte hittat något som helst fel...
Fråga 2: När jag accelererar med rejält gaspådrag så händer det att bilen omotiverat varvar upp, utöver de varvtal som är rimligt för den fart och växel jag har för närvarande. Nu vet jag inte vilka varvtal som det brukar vara, men om jag tex kör 50 på 3an, och den då varvar 1500, och jag börjar gasa, så kan jag få en varvtalsökning på 500-800 varv, som inte bilen tar acceleration av, så vips kan jag köra mina 50 och ha motorn varvandes på 2300 varv trots att fart och växelval säger att det borde vara 1500 varv.
Här har jag funderat lite om det kan vara kopplingen kanske är på finalen, eller lameller, om nu inte det är samma sak... Jag höll på att backa med släp här i helgen och det gick lite för tungt i uppförsbacken jag hade tänkt att jag skulle uppför, det började lukta lite sura sockar om bilen, och det har jag förstått ska bero på bränd koppling/lamell? Felet fanns dock även innan mina backningsäventyr.
Har ni som är liiiite mer fackmannamässiga än vad jag nu är några förslag på vad bilen lider av, förutom en ägare som helst bara tankar och kör och inte vill ha något krångel.
Jag har 2 problem som jag undrar om någon har någon idé om vad det kan vara frågan om, samt om möjligt, en lösning.
Kan tillägga att jag inte är sådär vansinnigt insatt i hur saker och ting fungerar, vad detaljer heter, så jag ber om ursäkt om jag skickar ur mig något som inte är fackmannamässigt :)
Fråga 1: Farthållaren i bilen lever emellanåt lite av ett eget liv, det uppstår framförallt om jag kört en stund, gärna över 10 mil sedan senaste stopp. Om farthållaren är inställd på exvis 100kmh, och jag av någon anledning fått sänka farten tillfälligt till tex 70 och trycker på resume eller vad knappen heter, som innebär att den ska återgå till 100kmh igen, så accelerar bilen kanske till 75-80, och sedan hoppar farthållaren ur, jag trycker resume igen, kommer då kanske upp i 85, hoppar ur, osv osv, och efter ett gäng försök, om jag inte ledsnat och gasar upp manuellt, så når jag mina 100 kmh, om än något ryckigt. Lokala volvoverkstaden har haft den på felsökning och inte hittat något som helst fel...
Fråga 2: När jag accelererar med rejält gaspådrag så händer det att bilen omotiverat varvar upp, utöver de varvtal som är rimligt för den fart och växel jag har för närvarande. Nu vet jag inte vilka varvtal som det brukar vara, men om jag tex kör 50 på 3an, och den då varvar 1500, och jag börjar gasa, så kan jag få en varvtalsökning på 500-800 varv, som inte bilen tar acceleration av, så vips kan jag köra mina 50 och ha motorn varvandes på 2300 varv trots att fart och växelval säger att det borde vara 1500 varv.
Här har jag funderat lite om det kan vara kopplingen kanske är på finalen, eller lameller, om nu inte det är samma sak... Jag höll på att backa med släp här i helgen och det gick lite för tungt i uppförsbacken jag hade tänkt att jag skulle uppför, det började lukta lite sura sockar om bilen, och det har jag förstått ska bero på bränd koppling/lamell? Felet fanns dock även innan mina backningsäventyr.
Har ni som är liiiite mer fackmannamässiga än vad jag nu är några förslag på vad bilen lider av, förutom en ägare som helst bara tankar och kör och inte vill ha något krångel.