Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
#1179026
Hur kopplar man batteriladdaren till plusspolen? Plusspolen finns ju bakom en metallgrej...Har en CTEK laddare men får ingen kontakt med laddaren när jag använder kabel med klämmor. Men det är väl inte så att V60 har plusjordad batteri? Då skall röda kopplas till chassi?
Helst skulle jag dock vilja änvända kabeln på bilden med öglor...BildBild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av yuphin
#1179039
det är en ctek 5.0 och jag har en v60 t4 2012. är batteriövervakning en inställning i bilen? ctek laddarens ena lampa blinkar efter 2 min och det betyder att laddaren är frånkopplat.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av CabBO
#1179070
Jag vet inte om bilden ljuger, men det ser ut som + är vid svarta kabeln. Man ser det till vänster om muttern vid svarta kabeln.
Stämmer det så är det väl + kabel där och - i jordning i godset.
av yuphin
#1179101
CabBO skrev:Jag vet inte om bilden ljuger, men det ser ut som + är vid svarta kabeln. Man ser det till vänster om muttern vid svarta kabeln.
Stämmer det så är det väl + kabel där och - i jordning i godset.
wow tack. du har rätt! jag kollar igen idag. Tog för givet att den röda gick till pluss och svarta tilö minus.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av yuphin
#1179115
Oavsett så blir det väl röda till pluss och svarta till kaross pga batteriövervakningen?
Något förslag på var på karossen?
Vet ni om strömsladden som går till 220V får plats under motorhuvet (när man stänger) eller måste jag låta sladden gå ner under bilen och skarva fram till eluttaget?
Användarvisningsbild
av CabBO
#1179132
CTEK röda kabel kopplas till + och den svarta till jord. Det finns olika platser att fästa den svarta kabeln, men det är viktigt att det jordas i karossen. Jag har gjort detta för ett bra tag sedan och skall ta ett foto senare idag så du kan se.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]