Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seabeach
#1178462
Hej


Det är Volvo XC60 -12, D3, Automat, AWD, Ocean race-paket, polestar optimerad, svart helläder med stora ocean race emblem, electric silver metallic (dyrare än vanliga metallic), panorama glastaklucka, nya 18" Volvo Original fälg med sommardäck från förra året, dragkrok, teknikpaket, herrgårdspaket, BLIS, Driver alert system, volvo on call, kollisionsvarnare/autobroms/farthållare, innerbackspegel automatisk avbländ m kompass, ljudanläggning high performance 7" display, Ocean race xc90, PDC fram och bak, RTI navigationssystem och mycket mer!

Den är alltså fullutrustad, det enda som verkar fattas är elektrisk baklucka.


Rullat 17800, kamrem ej bytt (fått offert på 4600:- för det jobbet), det är dags för service på bilen.


Bilen har en skada bak, dock liten, den är anmäld till försäkringsbolaget och en självrisk på 3000:- ska betalas, bilen ska in för reperation vecka 25. Sedan är det åtgärdat.

Vad skulle ni sälja den för? Jag har fått bud på 140.000 utav en handlare som jag i så fall lämnar bilen till i befintligt skick redan nästa vecka och sedan fixar han med inlämning till Bilia för reperation på vår bekostnad. Det han kommer få göra med bilen är alltså en ny kamrem och service.

Men vi får betalt för bilen och kan hämta vår nya bil.
Senast redigerad av 1 seabeach, redigerad totalt 0 gånger.
#1178464
Jag skulle bencha mot Blocket +-1 år på årsmodell 15-20k mil

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=x ... &l=0&md=th

Priserna ligger mellan 110-180k. Gissar att din hamnar i det högre spannet utifrån det du skriver. Sedan får du dra av gissar jag runt 15% på Blocketpriset då du säljer till handlare.

Kom också ihåg att nya D3 (dock Kinetic) Classic -17 såldes för 299k nyss.
#1178465
Misstänker att du köpte bilen innan Volvo började att rea ut XC60 senaste åren med kampanjer? Förstår att det är surt men det är bara så det är. Köparna av din bil kommer inte jämföra med nypriset vad du betalade som ny utan vad bilen kostade sista åren. Det gör att andrahandsvärdet på alla årsmodeller pressas ner av kampanjbilarna. Trist, men det har varit exakt samma sak för alla Volvomodeller sista 10 åren.

Om du inte gillar inbytespriset kan du alltid kolla med KVD. De brukar kunna få ut några kronor till på populära bilar och XC60 är en av dem. Men då dröjer det 3-4 veckor till dess att du får betalt, plus att du inte vet exakt vad du kommer få.

Tänk också på att den utrustning du nämner till största delen är avskriven till 20% ungefär redan efter 3 år. Dvs större stereo, metallic osv. De har inte högre andrahandsvärde än så. Automat, awd och paketen behåller däremot samma andrahandsvärde som bilen, dvs runt 55% efter 3 år.
#1178467
Lövet skrev:Misstänker att du köpte bilen innan Volvo började att rea ut XC60 senaste åren med kampanjer? Förstår att det är surt men det är bara så det är. Köparna av din bil kommer inte jämföra med nypriset vad du betalade som ny utan vad bilen kostade sista åren. Det gör att andrahandsvärdet på alla årsmodeller pressas ner av kampanjbilarna. Trist, men det har varit exakt samma sak för alla Volvomodeller sista 10 åren.

Om du inte gillar inbytespriset kan du alltid kolla med KVD. De brukar kunna få ut några kronor till på populära bilar och XC60 är en av dem. Men då dröjer det 3-4 veckor till dess att du får betalt, plus att du inte vet exakt vad du kommer få.

Jag kan inte vänta, den nya bilen, v90 cc, är leveransklar på tisdag nästa vecka och säljaren gav mig max 2-3 veckor efter det.

Jag har blivit erbjuden 140.000:- av en handlare.
av Lövet
#1178468
Du måste betala den nya med den?

Att ha bråttom med affärer är aldrig bra. Kan du inte finansiera hela beloppet istället?
#1178469
linnnet skrev:Jag skulle bencha mot Blocket +-1 år på årsmodell 15-20k mil

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=x ... &l=0&md=th

Priserna ligger mellan 110-180k. Gissar att din hamnar i det högre spannet utifrån det du skriver. Sedan får du dra av gissar jag runt 15% på Blocketpriset då du säljer till handlare.

Kom också ihåg att nya D3 (dock Kinetic) Classic -17 såldes för 299k nyss.

Bilen köptes för 199.900:- för 10 månader sedan, jag är ganska säker på att handlaren kommer att lägga ut den för ungefär samma pris, kanske en aning under - och han erbjöd mig 140.000:- pga servicen, kamremmen och skadan (som han inte bekostar ett skit av ändå). 140 känns fan helt absurt.
av Lövet
#1178470
Han kommer inte få 199'. Det fullkomligt väller ut XC60 på marknaden nu. Kommer vara fritt fall på andrahandsvärdet närmaste året pga alla avslutade leasingar som kommer ut på marknaden. Dessa har gått hälften och baseras på 350' i nypris vilket ger runt 190 i inbytespris på en leasing. Dessa hamnar sedan i hallen för 230-250-ish. Att då få ut 199' för en 3 år äldre bil som gått dubbelt så långt är omöjligt.
Användarvisningsbild
av Gurra82
#1178681
Bara att prova slänga ut den på blocket om du nu känner att du är missnöjd. Jag trodde att min V70 D5 AWD skulle rasa i pris när nya V90 kom, tycker snarare att den stått still i inbytesprisvärde de senaste året. Och har min gått 4000 mil på det året. Jag fick 170 för min V70 D5 AWD 2012 nu och den har gått 16000 mil
Användarvisningsbild
av benny10
#1178775
Jag fick 150 000:- på Blocket för min Volvo V60 MY12 D2 Momentum med solid lack för några månader sen. Hade gått 9000 mil. Tycker jag fick riktigt fint pröjs. Bilen hade dessutom slitna sommar- och vinterdäck. Har man inte bråttom så får man ofta ett tillfredställande bud på Blocket.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]