Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175842
EDIT: Jag har beslutat mig för att inte köpa bilen då säljaren inte gick ner lägre än 105.000 kr. Jag tittar istället på en Volvo V40 D2 Kinect BE -14 för 95.000 kr. Bilen har rullat 16200 mil och verkar vara i mycket fint skick överlag. Vinterdäcken är rätt dåliga och bromsbeläggen bak behöver bytas, men annars verkar den riktigt fin. Känns som ett bättre köp, eller vad tycker ni? Drar ju bara ca 3,5l/100km och årsskatt på dryga tusenlappen, så förutsatt att inget går sönder är det ju en otroligt billig bil att äga, vilket jag värdesätter.

Hej!

Jag har under en tid ofta hyrt bil för långresor och då har det oftast blivit nyare modeller av antingen V40 eller V60. Har verkligen fattat tycke för komforten och har länge gått i tankarna om att faktiskt köpa en sån bil. Problemet har varit att de ligger något högt i pris för mig, men nu har jag hittat en V60 D3 -11 som passar in i mitt prisomfång, den ligger ute hos en bilhandlare för 115.000 kr.

"Problemet": att bilen rullat 23.900 mil. Detta gör att jag blir tveksam. Är det något att hänga upp sig för eller är det bara jag som oroar mig i onödan? Tycker ni att priset ligger på rätt nivå i förhållande till mätarställningen. Bilen har haft endast en ägare och verkar ha servats regelbundet.

Är det någon dyr service som väntas med tanke på mätarställningen? Hur är det med partikelfilterbyte etc?

Tacksam för svar! :)
Senast redigerad av 1 fjeddo, redigerad totalt 0 gånger.
#1175849
Ett tips är att höra med tidigare ägare om hur bilen varit. Förre ägaren har nog inget att dölja och märker du något mystiskt i det samtalet såleta upp något annat. Det kommer fram bilar hela tiden så det är bara att hålla utkik.
Det du kan göra innan du skrivit på papperen har du nytta av efteråt. Ingen fråga är för dum att ställa. Ställ krav och fråga mycket.
Tidigare bilägare kan du få fram så det är bara att ringa dom. Fler skulle göra det så dom inte köper "grisen i säcken" och står där med problem efteråt.
#1175851
CabBO skrev:Ett tips är att höra med tidigare ägare om hur bilen varit. Förre ägaren har nog inget att dölja och märker du något mystiskt i det samtalet såleta upp något annat. Det kommer fram bilar hela tiden så det är bara att hålla utkik.
Det du kan göra innan du skrivit på papperen har du nytta av efteråt. Ingen fråga är för dum att ställa. Ställ krav och fråga mycket.
Tidigare bilägare kan du få fram så det är bara att ringa dom. Fler skulle göra det så dom inte köper "grisen i säcken" och står där med problem efteråt.
Tack för tipset, har funderat på det själv också. Funderar dock på hur jag får fram tidigare ägare? Vilka frågor ska jag tänka på att ställa till honom/henne?
#1175888
Det är bättre att "känna sig dum" med alla frågor mm innan ett köp, än att känna sig dum på riktigt och fattig efter att ha blivit lurad efter ett köp.
Bilregistret och bilfirman vet ägaren innan. Är det privatköp så borde säljaren veta vem förra ägaren var. Svävar han på svaren och krånglar hit och dit så är det något lurt.
#1175893
115' för 23k mil är inget fynd direkt. Du får en med mindre mil för samma pengar eller betydligt mindre mil för bara några kronor till.
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1
#1175931
Derank skrev:Håller med lövet, lägg på några kronor.
Ställer mig i ledet :) Sen om inte just en D3:a är ett måste så får man ju en T3:a MY11 med en 18 000 mil för 100 000 eller under.
#1176993
Hej igen!

Jag har beslutat mig för att inte köpa bilen då säljaren inte gick ner lägre än 105.000 kr. Jag tittar istället på en Volvo V40 D2 Kinect BE -14 för 95.000 kr. Bilen har rullat 16200 mil och verkar vara i mycket fint skick överlag. Vinterdäcken är rätt dåliga och bromsbeläggen bak behöver bytas, men annars verkar den riktigt fin. Känns som ett bättre köp, eller vad tycker ni? Drar ju bara ca 3,5l/100km och årsskatt på dryga tusenlappen, så förutsatt att inget går sönder är det ju en otroligt billig bil att äga, vilket jag värdesätter.

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]