Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobbeViktor
#1175474
Dags för byte av bromsar runt om på V60:n.
Kommer bli byte av skivor och belägg runt om.
Frågan är om monteringssatserna går att återanvända, eller behövs det köpas nytt?
Vet inte hur de ser ut på en V60?


Förmodar att det sitter Volvo original på nu, blir byte till skivor och belägg från Brembo.
av pak7
#1175656
Funkar säkert med de gamla.
Bytte nyligen bak på min och blecken som var med passade inte alls så det fick bli de gamla..
Och det va orginalklossar.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1175672
Jag återanvände monteringssatsen bak på min gamla V60. Borstade bara rent och smorde glidytorna. Tror inte att EBC skickade med monteringssats.
av TobbeViktor
#1182560
Bytt alla bromsar runt om. Inga större problem vid bytet.
Gick efter volvos instruktioner gällande manuell inskruvning av handbromsen.

Nu 3 veckor efter bytet, så har jag däremot fått känna på denna sortens volvos handbromsproblem.
Bara svurit över den gamla trumbromsvarianten innan.

Blev strandad med bilen, då handbromsen vägrade släppa i ena sidan.
Ringde Volvo assistans, och fick en hyrbil samt bilen körd till verkstad.
Visade sig att plastöronen som håller fast elmotorn mot oket hade spruckit vid användning i högersidan, så motorn lossat. De har ju ändå funkat i ett par veckor.
Antagligen har de knäckts lite när jag skruvade loss motorerna. Var även på gång i vänstersidan, så motorn byttes där med.

Så nu är jag, en erfarenhet rikare, och 4000 fattigare. :roll:

Kanske förklarar varför Volvo återställer med dator, en svag punkt i konstruktionen?

Frågan är ju om man kan ta en sån här sak på allrisk-delen på försäkring? De vet ju trots allt att jag bytt bromsar själv.
Har ju dock gjort enligt Volvos instruktion.
av Hoookan
#1184334
Jag har en V60 -12 som jag haft problem med parkerings broms på vänster bak, tror den inte fungerar riktigt bra sedan första ägaren körde 12 000 mil på 2,5 år och tror att Volvos verkstad inte kollade riktigt att allt fungerade som de skulle, har haft problem efter varje vinter att just vänster parkerings broms hänger sig, är en svag punkt.

Sedan är jag rätt nöjd att jag inte har en V60 Polestar, då hade ett byte med skivor och bromsbelägg kostat nära 40 000 kr.
av Solomon
#1342467
Föra månader vägrade min Volvo v60 att släppa bak handbroms. Precis när jag åka till jobbet till sist skruva elmotorn o snurra elmotorn manuellt. Den släpper men mycket skit o rost inne mellan oken och elmotorn och en stor spricka på elmotorn. Köpte en begagnad som har gått 2000mil ser helt ny ut jag koppla till 12v batteri sen trycka in kolven o montera klart allt går som en dans men när jag kontrollera på andra sidan samma sak den funkar bra men en stor spricka på elmotorn då gör jag samma sak som andra sidan nu går bilen skit bra o handbroms funkar skit bra
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1342471
Blir så när klåpare ska pilla. Inga problem att göra detta utan dator mm men folk drar den svarta elhandbromsen mot oket med de två skruvarna och det blir inte alltid bra. Sätt den på plats, lirka in den i sitt spår och sätt fast med en tving. Skruva sedan i de två skruvarna som sedan håller elhandbromsen på plats... Gör man så håller de och spricker inte och släpper in vatten och smuts.

Nästan samma sak hände mig och på nästa bil kommer jag kolla så den sitter kloss mot oken annars blir det avdrag på priset eller leta annat objekt :)
av Solomon
#1342557
Micce1980 skrev: tis 15 okt 2019, 21:59 Blir så när klåpare ska pilla. Inga problem att göra detta utan dator mm men folk drar den svarta elhandbromsen mot oket med de två skruvarna och det blir inte alltid bra. Sätt den på plats, lirka in den i sitt spår och sätt fast med en tving. Skruva sedan i de två skruvarna som sedan håller elhandbromsen på plats... Gör man så håller de och spricker inte och släpper in vatten och smuts.

Nästan samma sak hände mig och på nästa bil kommer jag kolla så den sitter kloss mot oken annars blir det avdrag på priset eller leta annat objekt :)
100% rätt den gamla oket när jag montera igen bromsoken och elmotorn jag placerar inte i platsen på riktig när jag skruva in skruvarna gick av den ena sidan av elmotor plasten som tur det var skräp från början

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]