Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1175263
Hej!

Jag har haft min xc60 classic i ca 3v nu och märker att bilen drar åt höger på motorvägen, ganska mycket. En annan sak jag märkte är att när jag i låga hastigheter svänger åt höger så går inte ratten till utsprungsläget när jag är klar med svängen och släpper rätten, jag måste själv rätta till ratten så den går rakt och inte till höger. Detta händer inte när jag svänger vänster.

Volvo på Torslanda sa att däcken har korrekt lufttryck samt är balanserade när jag hämtade ut bilen och frågade.

Någon som upplevt samma sak eller vet vad det kan bero på?

Mvh Georges
#1175961
Jag har samma, tror mer det beror på att vägen lutar och att bilen är tung. Jag är inget geni på sådant men jag tror mig ha hört att hjulupphängningen (eller något annat) är något annorlunda på suvmodellerna som resulterar i detta beteende. Vore fint om någon kunnig kunde fylla i, och om det nu är så det ska vara eller inte.

Kan tillägga att hjulinställning (fyrhjulsmätning ?) har gjorts ett par gånger, samt byte av däck och fälg, utan någon som helst skillnad.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1176002
Jag har otroligt svårt att tro att en XC60 inte skulle gå bra på vägen. Det är dessutom få verkstäder som har koll på vad de gör när de justerar hjulvinklarna. Tex om trustvinkeln står lite off så kan det dra snett även om alla justerbara vinklar står ok enligt maskinen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1176031
Bilen ska definitivt inte dra åt något håll, XC60 ligger ju som på räls på motorvägen jämfört med tex V70 som har en tendens att vandra.
av Geoham
#1176044
Jag tog min andra bil (vw golf kombi MY15) och testade samma väg och även den drog åt höger. Jag är nyinflyttad därför är den motorvägen ny för mig och det verkar vara så enkelt att den vägen lutar mycket åt höger...

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]