Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1175031
Jag har otroligt svårt att bestämma mig för vilken nästa bil ska bli. Är 99% säker på att det ska bli en plugg in hybrid, igen Finns så många, men ändå så få val. V90, XC60, Passat och nu på slutet har jag hittat Mini... Jag har även räknat på Tesla som dock blir lite väl dyr. Men helt plötsligt har jag börjat fundera på om inte en V60 skulle kunna vara aktuell igen. Det tyngsta argumentet emot är att jag har en idag... Känns föga sexigt att ta ut en så pass gammal modell som jag redan rattat i 3 år(+ 6 månader i en D4). Å andra sidan fungerar den bra och dess hybridsystem står sig än idag som marknadens bästa.

Så min fråga blir, vad får jag jämfört den jag har? Har det hänt något med D6 under dessa tre år?
Användarvisningsbild
av joel80
#1175081
Verkar ju som att dom ändrar lite så att man får en ökad räckvidd på runt 10-15%. I allafall gör dom så på T8-orna.. jag hoppas dom också gör det på V60 TE...

Vet inte hur motorkåt du är.. :p men D5 TE finns ju nu också, så genom att välja den lite mindre dieselmotorn får du ner kostnaden och kan kanske köpa mer lull lull.. Den är ändå rätt kvick med 0-100 på 6,9sek.

Vad har du för krav på bilen? Vad måste den klara? Har du funderat och kollat på nån av nya elbilarna? Ioniq? E-Golf?
Kanske lite små...?
av Primus
#1175099
joel80 skrev:Verkar ju som att dom ändrar lite så att man får en ökad räckvidd på runt 10-15%. I allafall gör dom så på T8-orna.. jag hoppas dom också gör det på V60 TE...

Vet inte hur motorkåt du är.. :p men D5 TE finns ju nu också, så genom att välja den lite mindre dieselmotorn får du ner kostnaden och kan kanske köpa mer lull lull.. Den är ändå rätt kvick med 0-100 på 6,9sek.

Vad har du för krav på bilen? Vad måste den klara? Har du funderat och kollat på nån av nya elbilarna? Ioniq? E-Golf?
Kanske lite små...?
Om det blir en V60 igen så tror jag att jag tar den "lilla" motorn, dvs samma som du. Jag är för övrigt ganska flexibel(velig?) kring krav på bil. 80-90% används den med 1-3 personers bilen utan bagage. Jag är dessutom den perfekta laddhybridägaren. Vi bor i Stockholm och de allra flesta resor är kortare än 50 km. Å andra sidan bor jag i villa så jag måste köra till återvinningen med trädgårdsavfall och allt annat som ska dit då och då. Vi åker på minisemester 5-8 ggr/år och då har vi vår minsta med så vi är tre i bilen med packning.

Kraven på bil blir att den får inte vara för liten, och räckvidden på el får inte bli för kort. I Stockholm kan ju en vanlig shoppingtur snabbt komne upp i och överstiga 50 km. Rent bränsleekonomiskt skulle det inte göra något om jag hade lite kortare räckvidd på batteriet då dessa resor som övertiger 50 km inte sker så ofta, men det är ju en kamp/tävling att klara sig på el.. :D Därför tycker jag det är lite surt att många laddhybrider nu har kortare räckvidd än V60.

Storleksmässigt skulle vi klara oss med en bil som är något mindre än V60, men den får inte vara allt för liten. Jag älskar att köra bil, men idag har ju detta med "sportig" körning nästan helt gått ur kroppen och etsats av andra värden. Typ hur långt kommer man på el..? Men jag uppskattar också på ett helt annat sätt idag finesser i inredningen och jag uppskattar inredningsdesign. Alltså att bli underhållen, inte av sportig körning utan av andra saker. Därför måste bilens inredning och funktioner "tala till mig".

Vad gäller elbil har jag tittat på Tesla, men den blir för dyr. Andra har för kort räckvidd, som jag upplever det om jag inte har missat något. Jag måste klara lite över 200 km utan laddning för att det ska bli aktuellt. Våra minisemestrar kan inte klaras utan en sådan räckvidd.

Så utöver V60, XC60 och V90 är just nu Mini Countryman den jag kollar på. Ska iväg idag och kolla hur liten den är... Men jag är öppen för förslag.. :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
#1175171
Jag är nog rätt lika i mina funderingar på nästa bil, men har bestämt att det blir en ren elbil. Jag har byte tidigt 2019, men kommer förlänga leasingen om det inte släppts vettig elbil för mig då. 20 mils räckvidd i motorvägsfart, bra app, plats för två vuxna och två barn.. Med liten barnvagn och några väskor.
Den ska också ha möjlighet till snabbladdning med minst den hastighet Hyundai Ioniq laddar med.. (70-80kW... Vilket i den ger nära en mil i minuten upp till 60-70% laddning.. Sen går hastigheten successivt ner ju mer fullt det blir..)

Bonus är om den går att få med dragkrok och har +30 mil så att man kan göra 15-20mil med husvagn mellan laddstoppen.
Men har den inte det får vi köra andrabilen till husvagnssemestern. (Funderar på att se om vi har råd att köpa ut V60 TEn så det kan få bli vår andrabil. Den går ändå mest korta resor. :)

Hur lång räckvidd har passaten?
av Primus
#1175187
joel80 skrev:Jag är nog rätt lika i mina funderingar på nästa bil, men har bestämt att det blir en ren elbil. Jag har byte tidigt 2019, men kommer förlänga leasingen om det inte släppts vettig elbil för mig då. 20 mils räckvidd i motorvägsfart, bra app, plats för två vuxna och två barn.. Med liten barnvagn och några väskor.
Den ska också ha möjlighet till snabbladdning med minst den hastighet Hyundai Ioniq laddar med.. (70-80kW... Vilket i den ger nära en mil i minuten upp till 60-70% laddning.. Sen går hastigheten successivt ner ju mer fullt det blir..)

Bonus är om den går att få med dragkrok och har +30 mil så att man kan göra 15-20mil med husvagn mellan laddstoppen.
Men har den inte det får vi köra andrabilen till husvagnssemestern. (Funderar på att se om vi har råd att köpa ut V60 TEn så det kan få bli vår andrabil. Den går ändå mest korta resor. :)

Hur lång räckvidd har passaten?
Vi tänker rätt lika. På min förra arbetsplats hade vi ett tag möjlighet att förlänga leasingen till galet bra pris. Skulle göra det utan att tveka en sekund om det gick där jag är idag, vilket det inte gör idag. Så nöjd är jag med bilen. Och såklart skulle det ge en fantastisk ekonomi. I övrigt tänker vi väldigt lika. Jag ligger när de uppgivna 50 km med min bil. Passaten verkar ligga runt 35 km i verklig drift. Kanske upp mot 40. Samma med Mini och de BMW. De har 30-40 km i verklig körning. Skillnaden mot 45-48(ibland 50 och till och med därutöver) är ganska stor. Idag körde jag utan att ha riktigt koll på milen, men definitivt över 50 km innan elen var slut.

Men åter till min fråga, vet du om det har det hänt något mer tydligt på dessa tre år med V60? Jag noterar att priset blir klart lägre. Paketen är betydligt billigare.
Användarvisningsbild
av joel80
#1175284
Nej jag har ingen större koll...
När jag kollar på V60 TE D5 nu i bygg din volvo står det att den kommer med Classic Emblem. ??? Är det sista året för den?
http://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/v60
Tydligen...
Undrar vad dom ersätter den med sen! Tänkt om det skulle överraskas med en elbil i V60-storlek till MY19! :D (Fast dom har sagt att den ska komma på lilla plattformen först... hm... :) Man man kan väl få hoppas. Hehe..

Intellsafe är väl lite smartare.. Har blivit bättre på att se gående och cyklister.. (Fast den uppgraderingen kanske är mjukvara som man fått även i nuvarnade??)
av Primus
#1175311
Om jag får tid så ska jag åka in och fråga, men kunskapen hos säljarna är ju sådär.. :lol: . Ska iväg och kolla på Mini Countryman så jag kan svänga förbi om jobbet tillåter.

Skulle jag önska en uppdatering är det snabbare röststyrning av navigatorn. I övrigt är det inte så mycket jag upplever behöver uppdateras. Öven om jag älskar alla uppdateringar.. 8)
av Primus
#1175312
Om jag får tid så ska jag åka in och fråga, men kunskapen hos säljarna är ju sådär.. :lol: . Ska iväg och kolla på Mini Countryman så jag kan svänga förbi om jobbet tillåter.

Skulle jag önska en uppdatering är det snabbare röststyrning av navigatorn. I övrigt är det inte så mycket jag upplever behöver uppdateras. Öven om jag älskar alla uppdateringar.. 8) Fast pratar vi större önskningar är det en smart navigator jag skulle vilja ha.
av Primus
#1175701
Jag hann inte in till Volvo. Däremot var jag hos Mini och kollade på Coutryman. Fantastisk bil där innermåtten överraskade mig positivt. Den är smalare än V60, men jag sitter bättre i den. Och den har bättre benutrymme bak än V60. Dock är bagaget för litet för oss. Testade en "vanlig" och hybriden skiljer sig då baksätet är 2 cm högre. Men det skulle inte vara några problem för oss. Så för de som inte behöver ett bagage i V60-storlek kommer det här bli en mycket bra laddhybrid. Dock "bara" 40 eller 41 km el.
av KrilleW
#1175739
Fel forum att skriva det i, men jag skulle valt Passat GTE framför V60 TE alla gånger. Modernare bil och drivlina. Dessutom bättre utrymmen.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]