Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
#1241401
erkspeed skrev:Jag har en V60 D4 vea aut 2014 som gått 12', EGR byttes i början på Januari efter att bilen tvärdog dagen innan nyårsafton, i snöstorm, ute på en grusväg med hela familjen i bilen.., anar dock små ryckningar fortfarande vid kall motor och låg fart. Lutar åt att jag låter RICA inaktivera EGR-funktionen helt i mjukvaran, så slipper man få in massa skit i motorn dessutom.. (Bilen har gått och går fortfarande helt original)
Det blir lite backfire tycker jag när miljöregler tvingar fram dåliga nödlösningar som en EGR som rasar motorer efter bara några tusen mil, för att spara några g på utsläppen, det blir kontraproduktivt för miljön i det långa loppet!
Hur mycket klimatpåverkan blir det inte av bärgningsbilar, verkstadsbesök och framför allt byta hela motorer?
Kan Rica inaktivera EGRen ?? Nu menar jag bara den ?
av erkspeed
#1242936
Ja Rica kan inaktivera EGR, snackat med dom om detta. Jag kommer troligen låta dem göra detta inom kort. Vet dock inte om dom kan göra det utan att byta mjukvara.
Användarvisningsbild
av skiffervag
#1243005
Sudin skrev:Hade små ryckningar i låg fart motor kall. Varm motor gick bra. Bil XC60 2014 automat 8 väx D4, VEA, 13000mil fullservad.
Lämnade in på morgonen hos Volvo verkstad Göinge bil Hässleholm för felsökning.
Fick sms på EM att bilen kunde hämtas
Cyklade i snön och ramlade men som tur det gick bra strax därefter kom in till kundtjänst för att hämta nycklar och undrade det hur det gick till (hoppades att de kom fram till nåt att felsökning gav resultat) . Får svar av tekniker att de fick byta EGR ventil, kylare ,slang. Allt kostade 0-:kr.
Blev chockad att de fick t.o.m byta delar fixat o klar. Trodde inte att de hade det hemma grejer.
Volvon går som en pärla nu.
Stort Tack till Göinge bil i Hässleholm duktiga och trevliga tekniker där blir man alltid trevlig bemött.
Hade tidigare en VEA my-14 8vxlaut som i samband med en årsservice 2017 av min servicetekniker blev uppmärksammad på att Volvo byter ut det ovan nämnda (dvs egr,kylare slangar mm)gratis,detta efter att jag påtalat att motorstörningslampan,tändes ibland i samband med korta körningar med stopp/start.
Han påpekade dock att Volvo inte aktivt gick ut med inkallning av bilar,utan det skedde i samband med att kunder klagade på vissa motorstörnings incidenter
av Kluster
#1243014
skiffervag skrev:
Hade tidigare en VEA my-14 8vxlaut som i samband med en årsservice 2017 av min servicetekniker blev uppmärksammad på att Volvo byter ut det ovan nämnda (dvs egr,kylare slangar mm)gratis,detta efter att jag påtalat att motorstörningslampan,tändes ibland i samband med korta körningar med stopp/start.
Han påpekade dock att Volvo inte aktivt gick ut med inkallning av bilar,utan det skedde i samband med att kunder klagade på vissa motorstörnings incidenter
Fick du något artikelnummer på denna större "åtgärd"?
av CHSC
#1296424
Gammal tråd, men hade inne min D4 vea på service i tisdags och då laddade de in ny programvara till motor och vxlåda tror jag han sa, just för att ta bort ryckningarna vid låg hastighet.
Tycker att det blev riktigt bra.
av devildenied
#1303922
Frugan har klagat lite på våran -15 d4 aut.att den hackar..har inte brytt mig direkt för att hon klagar alltid..på allt😊
Men igår så körde jag den en sväng och visst fan har den börjat hacka.
Som så många andra skrivit här så är det typ vid parkeringsplatshastighet det inträffar.
För mig känns det som att den lägger i ny växel men liksom missar lite och då rycker till.

Eftersom vi köpte bilen nyss så åkte jag till bilfirman så dom kunde testa den, dom var inne på att det antingen är egr eller nått med växellådan.
Kontroll bokad till onsdag
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1303927
devildenied skrev: lör 09 mar 2019, 17:03 Frugan har klagat lite på våran -15 d4 aut.att den hackar..har inte brytt mig direkt för att hon klagar alltid..på allt😊
Men igår så körde jag den en sväng och visst fan har den börjat hacka.
Som så många andra skrivit här så är det typ vid parkeringsplatshastighet det inträffar.
För mig känns det som att den lägger i ny växel men liksom missar lite och då rycker till.

Eftersom vi köpte bilen nyss så åkte jag till bilfirman så dom kunde testa den, dom var inne på att det antingen är egr eller nått med växellådan.
Kontroll bokad till onsdag
Intressant, men tråkigt såklart.
Håll oss uppdaterade om åtgärd från verkstaden. :-)
av devildenied
#1304640
Pratade med verkstaden nyss, egrventil, slangar och nån kylare byttes.
Enligt killen så var bilen felbyggd från början så volvo stod för kalaset.
av UnleashFusion
#1304641
devildenied skrev: ons 13 mar 2019, 12:51 Pratade med verkstaden nyss, egrventil, slangar och nån kylare byttes.
Enligt killen så var bilen felbyggd från början så volvo stod för kalaset.

skönt att det löste sig :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1304675
UnleashFusion skrev: ons 13 mar 2019, 12:53
devildenied skrev: ons 13 mar 2019, 12:51 Pratade med verkstaden nyss, egrventil, slangar och nån kylare byttes.
Enligt killen så var bilen felbyggd från början så volvo stod för kalaset.

skönt att det löste sig :)
+1 :-)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]