Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wse0015
#1186328
Köpte en beganad XC60 2014 automat i tisdag och den har samma problem med motorn som ni alla skriver om. Den har gått 7600 mil och har varit i kontakt med säljaren. Kommer att lämnas in på service mitten av augusti. Pratade med en service tekniker på Bilia men han hade inte hör talas om att rycker vid 1200-1500 varv. Är det någon som fått ordning på detta problem för jag kan alltid häva köpet!
av Favazza
#1186333
En '14 är nog EGR-ventilen. Det ska vara löst på senare, men jag börjar tro det är det som är problemet även med min.
I övrigt inga framsteg med min... :???:
Användarvisningsbild
av roadside
#1186630
Min blir bara värre och värre. Rycker varm som kall, Har fått tid för ev. byte av Egr-ventil i augusti, jag återkopplar här efter det.
Det att dom aaaldrig hört talas om detta fel är bara bullshit. Andra besöket på verkstan var jag påläst så det var inget snack om att bilen skulle kollas upp.
Senast redigerad av 1 roadside, redigerad totalt 0 gånger.
av Favazza
#1186699
Ja, detta blir långdraget.
Hämtade min igår efter en vecka på service (2a gången). Gjort adapteringar av både växellåda och motor.
Egr sägs se fin ut.
Körde hem men vågade inte testa utan drog på lite. Gick bra.
Körde en längre sträcka idag och då reagerade sambon på ett ryck. Grejen är att den då var varm.
Får köra lite nu på semestern annars är det in igen.
Tyvärr känns det inte som de har någon lösning. Enligt teknikern säger Volvo att de inte haft liknande fall tidigare. Intressant.
av wse0015
#1186754
Har haft bilen sedan i tisdags och kört varje dag ca 7 mil per dag. Vad jag märker så rycker den vid 1200 till 1400 varv och det känns som när automaten skall växla till en högre växel blir det värre. Jag hoppas verkligen att de kan fixa det på servicen. Vill inte lämna tillbaka bilen har öppen köp! Jag håller er uppdaterad när servicen är gjord!
Sedan har 12 V-uttag tunnelkonsol lagt av. Tror jag måste byta säkringen!
av III
#1187493
wse0015 skrev:Köpte en beganad XC60 2014 automat i tisdag och den har samma problem med motorn som ni alla skriver om. Den har gått 7600 mil och har varit i kontakt med säljaren. Kommer att lämnas in på service mitten av augusti. Pratade med en service tekniker på Bilia men han hade inte hör talas om att rycker vid 1200-1500 varv. Är det någon som fått ordning på detta problem för jag kan alltid häva köpet!
Hej

Jag har haft detta problem över ett år utan lösning. Du borde nog få ett specialavtal att om det inte löses så får du häva köpet även efter att ordinarie öppet köp gått ut, annars skulle nog jag titta efter en annan bil. Tusan vet vad det är och om någon lösning kommer. Volvo verkar i ärlighetens namn inte så intresserade märgligt nog.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1187495
Ni som har ryck och där verkstäderna står handfallna, tjata er till ett kompressionsprov om de ändå inte vet vad de ska göra. Verkar ju ha varit sådana problem i mer än ett fall.
av III
#1187497
SBergdahl skrev:Ni som har ryck och där verkstäderna står handfallna, tjata er till ett kompressionsprov om de ändå inte vet vad de ska göra. Verkar ju ha varit sådana problem i mer än ett fall.
I mitt fall är kompressionsprov gjort, bytt topp pga sotbildning på ventiler, egr bytt, spridare bytta, några andra komponenter bytta, uppsjö mätningar. inget har hjälpt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1187500
III skrev:
SBergdahl skrev:Ni som har ryck och där verkstäderna står handfallna, tjata er till ett kompressionsprov om de ändå inte vet vad de ska göra. Verkar ju ha varit sådana problem i mer än ett fall.
I mitt fall är kompressionsprov gjort, bytt topp pga sotbildning på ventiler, egr bytt, spridare bytta, några andra komponenter bytta, uppsjö mätningar. inget har hjälpt.
Åfasen. Jäkla märkligt fel det verkar vara det här. Tur man kör gammal bil :roll:
av Favazza
#1187502
Hämtade ut min i fredags.
Ryckte direkt igen på lördagen men efter diskussion med teknikern valde vi att köra med den under semestern.
Igår fick Volvo Assistans ett samtal från oss i bilen. Dåligt oljetryck. Där vi stannade för att bli bortbogserade fanns en stor oljefläck kvar.

På något sätt hoppas man att det är ett större fel så motorn får bytas, för det verkar som andra också skriver att Volvo varken har eller vill hitta en lösning på problemet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]