Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joysam
#1189152
Korta körningar är inte särskilt aktuella för min del, inte i någon större utsträckning i varje fall.

Däremot är det mycket ecodriving.
Men det skulle ju bli konstigt att lägga sig och åka 90-väg på 3:ans växel...
av jols
#1189315
Jag har också fått dessa ryck i drivlinan mer tydliga de senaste månaderna och det blir bara ryckigare.
De uppkommer alltid vid start med kall motor varje morgon de första 200 meterna och slutar efter någon kilometer.
Jag kör då ca 30 km/h i bostadsområde med lätt utförslut med lite gaspådrag.
Dock börjar nu motorn svara lite sämre och kännas även lite ryckig vid varm motor och lite gaspådrag också nu, knappt märkbart.
Jag hade inne bilen för koll på Volvo City för två månader sedan. Men dom kunde inte hitta något då. Motorn hade kanske inte kallnat tillräckligt.
Jag har dock fortfarande nybilsgaranti kvar och ägt bilen sedan den var ny april-16. Det var inga problem alls med den då.
Men med tipsen att det kan vara EGR-ventilen eller cylinderkompression skall jag lämna den igen nästa vecka. Så får vi se vad dom säger.
av Nelsson
#1189317
jols skrev:Jag har också fått dessa ryck i drivlinan mer tydliga de senaste månaderna och det blir bara ryckigare.
De uppkommer alltid vid start med kall motor varje morgon de första 200 meterna och slutar efter någon kilometer.
Jag kör då ca 30 km/h i bostadsområde med lätt utförslut med lite gaspådrag.
Dock börjar nu motorn svara lite sämre och kännas även lite ryckig vid varm motor och lite gaspådrag också nu, knappt märkbart.
Jag hade inne bilen för koll på Volvo City för två månader sedan. Men dom kunde inte hitta något då. Motorn hade kanske inte kallnat tillräckligt.
Jag har dock fortfarande nybilsgaranti kvar och ägt bilen sedan den var ny april-16. Det var inga problem alls med den då.
Men med tipsen att det kan vara EGR-ventilen eller cylinderkompression skall jag lämna den igen nästa vecka. Så får vi se vad dom säger.
Precis så här har min också betett sig, inte alla gånger när den är kall men kanske varannan gång, oavsett om det är kallt eller varmt ute.
Nu de senare månaderna har den dock börjat rycka även när motorn är varm och man saktar in, oftast för att parkera, då börjar den små rycka vid jämn hastighet.
Två gånger har bilen ryckt så mycket att man varit tvungen att släppa gasen för att inte ramla ur bilen :shock:
PST har läst av bilen ett par gånger utan felkoder, gjorde rent tempgivaren på insuget då den var helt igensotat men detta har ej hjälpt, egr ventil kollad, löper fritt enligt mekaniker.
Kör mest motorväg, genomsnittshastighet ca 80km/h visar bilen så ingen direkt snål/eco körning här.
Har bett PST kollat TJ men finns inga då min bil är bygg så sent 16-20.
Känns som man måste invänta motorstopp innan man kan hitta problemet :???:
Användarvisningsbild
av roadside
#1189375
Jag hade min inne för felsökning igen. Inga felkoder alls. Skall in för mer felsökning framöver.

EDIT
jols:
Hur långt har din bil gått?
Precis som du beskriver så har min bil betett sig i början. Det har bara blivit värre. Enda mönstret jag kan se är att det känns som bilen rycker mer vid varmt väder. Händer oftast när man kört bilen helt varm för att sedan stanna 30-60minuter. När man sedan startar och kör i låg fart så hackar den som en gammal snålställd Saab 99 innan den är helt varm igen.
Ibland kan jag starta bilen på morgonen och köra 2-3mil innan (i 90km/h) det hugger det till en gång. Och ibland går den rejält illa orolig och nervös, stannar nästan ibland
av jols
#1191076
roadside skrev:Jag hade min inne för felsökning igen. Inga felkoder alls. Skall in för mer felsökning framöver.

EDIT
jols:
Hur långt har din bil gått?
Precis som du beskriver så har min bil betett sig i början. Det har bara blivit värre. Enda mönstret jag kan se är att det känns som bilen rycker mer vid varmt väder. Händer oftast när man kört bilen helt varm för att sedan stanna 30-60minuter. När man sedan startar och kör i låg fart så hackar den som en gammal snålställd Saab 99 innan den är helt varm igen.
Ibland kan jag starta bilen på morgonen och köra 2-3mil innan (i 90km/h) det hugger det till en gång. Och ibland går den rejält illa orolig och nervös, stannar nästan ibland
Min bil har gått 2000 mil nu. Rycken blev inte så markanta efter att jag kört längre sträckor på motorväg i sommar.
Dock hade jag inne bilen på Volvo City nyss för att kolla upp den.
Jag har garanti kvar så det var inga problem att utan kostnad att göra det.
Inga felkoder eller liknande, Dom kollade tempgivare mm.
Eventuellt kan EGR-ventilen ställa till det och ge liknande symptom sa dom.
Men jag måste visa på problemet för att felet skall loggas hos dem i deras journaler. Annars kan jag inte ta detta på garantin. Även om garantin gått ut och jag får motorhaveri pga detta felet så måste det loggas innan. Då löser även Volvo självrisken för mig.
Så rådet var att lämna bilen en eftermiddag på verkstan och låta en tekniker köra bilen en morgon med en logger inkopplad.
Då bokförs problemet och jag kan köra vidare tills det blir värre och eventuella felkoder sätts.
Helt ok bemötande och jag förstår ju att verkstan inte kan byta givare och ventiler på ren chansning.
Användarvisningsbild
av roadside
#1191084
Ok, tack för svaret. Nu är min egr-ventil bytt och bilen går i dagsläget bra igen. Inga ryck, hoppas det lirar nu framöver.
av wse0015
#1191639
wse0015 skrev:Har haft bilen sedan i tisdags och kört varje dag ca 7 mil per dag. Vad jag märker så rycker den vid 1200 till 1400 varv och det känns som när automaten skall växla till en högre växel blir det värre. Jag hoppas verkligen att de kan fixa det på servicen. Vill inte lämna tillbaka bilen har öppen köp! Jag håller er uppdaterad när servicen är gjord!
Sedan har 12 V-uttag tunnelkonsol lagt av. Tror jag måste byta säkringen!
Nu har jag kommit hem från semester i Norge. Har kört ca 150 mil och det märkes när man körde i backarna att motor skakar(ryckig). Var i dag på Bilia för att undersöka felet och de skall nu byta EGR-ventil slutet av denna månaden. Så nu får vi hoppas att detta hjälper!

Hur har det gått för "Roadside" efter ni bytat EGR-ventilen?
av Favazza
#1191779
Kan också uppdatera min nu.
Fick ju toppen bytt för det läckte. Detta hjälpte som sagt inte.
Till sist byttes EGR-ventilen, trots att de från början sa att den såg fin ut.
Nu verkar det gå bra igen *ta i trä*.
av Figgeduni
#1192917
Hoppar in och kapar tråden lite grann snabbt då jag egentligen inte har en V60 utan en V40 D3 2014 modell med den gamla 5 cylindriga motorn. Har dock exakt samma symptom, när man gasar sakta vid kallkörning på 2ans och 3ans växel så rycker den till (känns som att den växlar men gör inte det) vid 1500-1700 varv. Tror även det kan ha att göra med att det blir ett väldigt ryck ibland då man kör ut ur rondeller osv.

Eftersom jag har noll koll på bilar i allmänhet så undrar jag om det finns nån EGR ventil på gamla 5 cylindriga motorerna samt om det skulle kunna vara den som orsakar problemet då det låter som exakt samma symptom som dom flesta andra här har? Sen vad skulle ett byte av EGR ventil kosta eftersom nybilsgarantin har gått ut samt om det nu skulle vara EGR ventilen, finns det nånting som kan ta skada av att fortsätta köra med den ?
av joysam
#1193055
Figgeduni skrev: Eftersom jag har noll koll på bilar i allmänhet så undrar jag om det finns nån EGR ventil på gamla 5 cylindriga motorerna samt om det skulle kunna vara den som orsakar problemet då det låter som exakt samma symptom som dom flesta andra här har? Sen vad skulle ett byte av EGR ventil kosta eftersom nybilsgarantin har gått ut samt om det nu skulle vara EGR ventilen, finns det nånting som kan ta skada av att fortsätta köra med den ?
Det finns EGR-ventil på din bil också.

Ingen aning om det är det som är felet i det här fallet.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]