Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1179668
Det är premium med dålig service.

Innan ovan nämnda V70 D4 som fick en ny motor inhandlades besöktes tydligen också Mercedes-handlaren. Noll visat intresse för en potentiell kund = ingen affär.
av MyVolvoV70
#1180044
Har en V70 D4 2016 Automat. Vid kall motor, rycker motorn vid låga varv, oftast vid växling, problemet verkar minska när jag har sportläge i växellådan. Upplever också att motorn hackar runt 1500 varv när det är backigt. Vid varm motor inga problem. Bilia verkar inte ha en aning - varit inne tre gånger. Inga felmeddelande, uppgraderat all mjukvara relaterat till motorn och växellådan. Senast byttes också en sensor som var sotig. Ingen skillnad. Har kört ca 5000 mil, problemet började efter en Österrike resa med mycket Autobahn samt brant alpkörning. Bilia hävdade först att jag tackat dålig diesel och rekommenderad tillsatts i bränslet för att rensa systemet vilket jag gjort tre tankingar utan skillnad. Frusterad!!!
Senast redigerad av 1 MyVolvoV70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1180045
Argumentet dålig diesel har jag svårt att köpa... Jag tycker tvärt om, ju längre bort från Sverige man kommer, desto bättre brukar bilen gå.
av joysam
#1180418
Idag skulle BraBil på Hisingen tagit in min bil för avläsning av ev felkoder.

De har enligt son hemsida öppet verkstaden till 17.00.

När jag kom dit strax efter 16.00 var det i det närmaste tomt på folk.
Sett till antalet tekniker som ville hjälpa mig var det helt tomt.

Min "personliga servicetekniker" hade gått redan vid 15.00.

Med andra ord, jag har ingen aning om varför min bil går ryckigt.
av ducce12
#1180626
Jaha då har man varit inne på fel sökning ! Han kopplade in kod avläsaren men hittade inga felkoder!
Men kollade EGR ventilen och den hackade som han uttryckte det !
så nu ska den bytas nästa torsdag ! Han påstod att det inte var så ovanlig fel på dom nyare vea motorerna att EGR ventilen kärvar
får hoppas att det är lösningen på mitt problem med en ryckig motor. om inte så skulle han forsätta leta för han håll med om att motorn inte ska rycka som den gör.
av whennebab
#1180820
ducce12

Har din tekniker provkört bilen och även känt av vibrationerna? Jag jämför med min tekniker som är så avig till att felsöka... Som även menar att den nyare generationens VEA motor inte har problem med EGR:en...

Mvh.
av Scrangle
#1180879
Jag var och provkörde en begagnad D4 vea -2014 alldeles nyligen som ryckte betänkligt vid lätt acceleration och låga varvtal. Märktes som mest vid 70-90 på respektive växel. Efter att jag påpekat det ringde säljaren tillbaka och sade att två tekniker hade tittat på de. De trodde att det berodde på att bakdäcken var slitna och ojämna efter att bilen stått länge samt körts med för lite luft. Konstigt då att bilen gick alldeles utmärkt både vid kraftigare acceleration och vid fritt rull...
av RitPer
#1180901
Bilhandlare skyller väl alltid alla problem på däcken. :D
Billigaste sättet att "laga" bilen på
av ducce12
#1181070
hej där! Min gamla tekniker ville inta ta in bilen om motorlampan inte lyste! bytte då verkstad och den nya teknikern litade på vad jag sa att bilen rycker vi låga varvtal när den är kall! han satte in kod avläsaren men hittade ingen fel kod! Då började han kolla EGR ventilen och kände att den kärvade så nu ska den bytas nästa vecka om det inte hjälper så sa han att dom ska leta vidare för motorn ska inte rycka som han sa :D H:Ducce12
av ducce12
#1181072
Glömde skriva att min tekniker sa att han bytt EGR ventil på ett antal NYA VEA motorer obs 4 cylindriga som jag har
Trevlig midsommar !
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]