Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av roadside
#1178109
Hej! Tack för alla svar! Problemen finns kvar för mig, tycker det blir värre emellanåt. Som nån skrev så kan man ibland komma runt "rycket" genom att gasa på kraftigare när bilen är kall. Återkoppla gärna hur det utvecklas för er. Jag ska nog lämna in bilen igen så dom får ta den några dagar. Problemet är att den inte sätter någon felkod.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1178122
Svärfar hade problem med sin V70 D4 -16. Den hackade men det märktes bara vid hög växel, lågt varv och lite belastning. Typ acceleration genom att segdra lugnt från 90 på 8:an. Inga övriga symptom, inga felkoder. Bilen var inne på Volvo flera gånger utan att de hittade något.

Jag vet inte exakt vad de hittade men till slut lyfte de toppen för att titta och dömde ut hela motorn. Så bilen fick då en ny motor efter 3-4000 mil.
Användarvisningsbild
av roadside
#1178201
Verkar vara ett känt fel på egr-ventilen eller mest för effektiv kylning av den, vilket ger kondens och i sin tur igenkleggad ventil. Dock om man läser tråden nedan så är det tidigare vea d4 som har problemen. Där tänds check engine lampan också.
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... m?t=107708

Sbergdal: jag har fått lite indikationer att det varit en del byten av vea-motorer. Spruckna cylinderfoder eller något ditåt tror jag, någon som kan bekräfta?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1178210
Nu när jag sovit på saken så kom jag på att de hade gjort ett kompressionsprov och fått dålig kompression på två cylindrar innan de tog av toppen. Så sprickor låter väl rimligt.
av Favazza
#1178252
Kontaktade en vän till mig på Volvo. Han kollade och sa att jag skulle boka en tid.
Får se vad det ger...
Användarvisningsbild
av flanders88
#1178345
Samma problem även här.
Har en manuell V60 D4 -16 och har haft symptomen sedan bilen var ny (kört 5000 mil nu), men inte lämnat in bilen för åtgärd tidigare.
Men det kommer och går och det är alltid på låga varvtal.
Har försökt återupprepa körfallen, men det går inte, mer än att jag kan hålla med om att det inträffar innan motorn blivit helt varm.
Skall dock lämna in bilen på service i början av juli och har bett meken att kolla på detta.
Min bil är en tjänstebil internt på Volvo Cars så jag ska försöka höra mig för om han känner till detta problem och vad som kan åtgärda det.
av Favazza
#1178410
Det svåra med såna här problem är att det inte alltid verkar visa sig.
Självklart ska teknikern ut och provköra och då visar det säkert inte sig. Tänkte filma varvmätaren så jag kan visa hur den beter sig...
Användarvisningsbild
av roadside
#1178597
flanders88: Min har gått 3600mil och jag har kanske kört 600mil, vi verkar har exakt samma symptom. Jag har noterat att mina "ryck" alltid kommer vid 1100 och 1500varv. Jag har också märkt att den blir mer ryckig om man har ca halvt uppvärmd motor och gör några stopp , exempelvis att man stannar vid olika affärer, då blir den värre med fler ryck. Väldigt irriterande. Jag har en bra personlig servicetekniker som jag ska besöka till veckan. Han skulle även kolla med Volvo om det fanns något om det här felet. Som du skrev fawazza så är det väldigt svårt att visa såna här fel för verkstan. Bilen går ju jättebra utan några fel i övrigt. Inga felkoder alls.
Vi får se om det finns någon lösning på det här.
av III
#1179018
Märkligt det här. Jag har en D4, den rycker oavsett kall eller varm. Märks vis släpvagnsdragning och accelerationer eller skapligt branta backar. Volvo hittar inte felet och har tydligen tappat lusten att lösa det. Tyvärr.
Är det bara D4:or som håller på såhär? Inte hört någon D3 eller D5 som rycker men åtskilliga D4?
Användarvisningsbild
av CabBO
#1179033
III skrev:Märkligt det här. Jag har en D4, den rycker oavsett kall eller varm. Märks vis släpvagnsdragning och accelerationer eller skapligt branta backar. Volvo hittar inte felet och har tydligen tappat lusten att lösa det. Tyvärr.
Är det bara D4:or som håller på såhär? Inte hört någon D3 eller D5 som rycker men åtskilliga D4?
Frågan du ställer kan även skilja på 4 cylindrig (VEA) eller 5 cylindrig motor. Jag har 5 cylindrig och känner inte någon ryckighet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]

Jag bytte från 120 till 150 på min 200[…]