Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinFransson
#1204836
Jag har också en D4:a som rycker när den är kall. Det är en v70 manuell från 2016.
Bilen rycker som en förgasar bil från 70-80-talet.
Detta händer nästan varje morgon i villa området. Körning i 30 km/h vid gaspådarg. Oftast inom 500 m hemifrån.
Körcyklen är: Kör ut från parkering (backar inte ut), 100 meter till korsning kör höger ut på nästa väg utan att frikoppla. När jag gasar på denna vägsträcka så hackar bilen väldigt mycket.
När jag kör hem från jobbet på eftermiddagen så får jag INTE dessa problem.....
Då kör jag en liten bit ca 200m sedan frikopplar. För att senare köra ut på en större väg.

Fick EGR ventilen bytt för 2 veckor sedan. Ingen skillnad.
Jag har haft detta fel nästan sedan bilen var ny, men det har blivit värre alt eftersom. Bilen har gått 4000 mil.
Aldrig någon felkod.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1205007
MartinFransson skrev:Jag har också en D4:a som rycker när den är kall. Det är en v70 manuell från 2016.
Bilen rycker som en förgasar bil från 70-80-talet.
Detta händer nästan varje morgon i villa området. Körning i 30 km/h vid gaspådarg. Oftast inom 500 m hemifrån.
Körcyklen är: Kör ut från parkering (backar inte ut), 100 meter till korsning kör höger ut på nästa väg utan att frikoppla. När jag gasar på denna vägsträcka så hackar bilen väldigt mycket.
När jag kör hem från jobbet på eftermiddagen så får jag INTE dessa problem.....
Då kör jag en liten bit ca 200m sedan frikopplar. För att senare köra ut på en större väg.

Fick EGR ventilen bytt för 2 veckor sedan. Ingen skillnad.
Jag har haft detta fel nästan sedan bilen var ny, men det har blivit värre alt eftersom. Bilen har gått 4000 mil.
Aldrig någon felkod.
Sälja den på Wayke? ;)
av Volvovik
#1224566
Hej! Har en V70 D4 VEA 2015.Bilen rycker enligt det mönster många här beskriver 1200-2000rpm. Har fått spridare samt egr bytta utan resultat. Nu säger Volvo att bilen har haft fel kör mönster. Bilen har gått 7600mil.Dvs 2600mil/år. De menar att bilen gått för många korta körningar. Det är tydligen roten till problemet. Nu vill de byta samtliga ventiler samt alla spridare till en kostnad om ca 60 000kr. Inte kul.
av III
#1224616
Volvovik skrev:Hej! Har en V70 D4 VEA 2015.Bilen rycker enligt det mönster många här beskriver 1200-2000rpm. Har fått spridare samt egr bytta utan resultat. Nu säger Volvo att bilen har haft fel kör mönster. Bilen har gått 7600mil.Dvs 2600mil/år. De menar att bilen gått för många korta körningar. Det är tydligen roten till problemet. Nu vill de byta samtliga ventiler samt alla spridare till en kostnad om ca 60 000kr. Inte kul.
Inte alls kul. Jag har fått bytt topplock och spridare på garanti. Gjorde ingen skillnad. Tyvärr. Fått bytt andra delar med utan nytta. Kolla i V70 forumet. Någon har fått bytt en givare i laddluftkylaren, verkade hjälpa i det fallet. Kanske inte är så svårt fixa ändå. Jag bytte bil innan jag han testa den givaren.
av Volvovik
#1225156
Tack för tipset! Helt klart en möjlig lösning som kommer testas. Skobes hävdar fortfarande att bilen är igensotad i ventiler.
av III
#1225160
Volvovik skrev:Tack för tipset! Helt klart en möjlig lösning som kommer testas. Skobes hävdar fortfarande att bilen är igensotad i ventiler.
Det var min med. Konstaterades vid kompresionsmätning. När toppen lossades konstaterades sot på ventilerna så det var otätt. Men med helt ny topp märktes ingen skillnad. Lika när insprutarna byttes. Ingen skillnad på ryckningarna. Men kanske är lösningen på din. Men dyrt, speciellt om det inte hjälper. Hittade du den andra tråden?
av Sudin
#1236855
Hade små ryckningar i låg fart motor kall. Varm motor gick bra. Bil XC60 2014 automat 8 väx D4, VEA, 13000mil fullservad.
Lämnade in på morgonen hos Volvo verkstad Göinge bil Hässleholm för felsökning.
Fick sms på EM att bilen kunde hämtas
Cyklade i snön och ramlade men som tur det gick bra strax därefter kom in till kundtjänst för att hämta nycklar och undrade det hur det gick till (hoppades att de kom fram till nåt att felsökning gav resultat) . Får svar av tekniker att de fick byta EGR ventil, kylare ,slang. Allt kostade 0-:kr.
Blev chockad att de fick t.o.m byta delar fixat o klar. Trodde inte att de hade det hemma grejer.
Volvon går som en pärla nu.
Stort Tack till Göinge bil i Hässleholm duktiga och trevliga tekniker där blir man alltid trevlig bemött.
av erkspeed
#1236863
Jag har en V60 D4 vea aut 2014 som gått 12', EGR byttes i början på Januari efter att bilen tvärdog dagen innan nyårsafton, i snöstorm, ute på en grusväg med hela familjen i bilen.., anar dock små ryckningar fortfarande vid kall motor och låg fart. Lutar åt att jag låter RICA inaktivera EGR-funktionen helt i mjukvaran, så slipper man få in massa skit i motorn dessutom.. (Bilen har gått och går fortfarande helt original)
Det blir lite backfire tycker jag när miljöregler tvingar fram dåliga nödlösningar som en EGR som rasar motorer efter bara några tusen mil, för att spara några g på utsläppen, det blir kontraproduktivt för miljön i det långa loppet!
Hur mycket klimatpåverkan blir det inte av bärgningsbilar, verkstadsbesök och framför allt byta hela motorer?
Användarvisningsbild
av PalleH
#1241369
Skulle gärna vilja höra lite fler uppdateringar på hur det har gått för er som har haft problem om felen kommer tillbaka nästa vinter igen efter ni har fått egr ventil bytt.

Byter man egr kylare samtidigt eller är det bara vissa som behöver göra det,och det här med att avaktivera egr:n helt funkar det?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]