Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1172911
När jag klev ur bilen i morse så gick motorfläkten på högvarv, jag har aldrig vart med om det tidigare inte ens på sommaren... Jag kliv in i bilen igen och starta/stängde av och då var fläkten tyst... ??:-/

Någon som har vart med om att fläkten går för fullt efter ni stängt av bilen?

.
av permikael
#1172983
Japp, det har jag varit med om ett antal gånger på våran V60 D3 vea.
Oftast när jag kört extremt lugnt, alltså mycket 70-90 vägar och parkerar.
Den går en stund sedan är den tyst... jag har antagit att det varit OK med tanke på att bilen gått bra annars.
av classeboy
#1173052
På våran v60 t3 -17 har fläkten dragit igång på fullvarv när vi låst upp bilen trots att den har stått still minst ett dygn någon mer som varit med om det?
Den slår av efter bara någon sekund man blir ju lite fundersam varför den gör ett sådant utspel :wink:
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1173055
classeboy skrev:På våran v60 t3 -17 har fläkten dragit igång på fullvarv när vi låst upp bilen trots att den har stått still minst ett dygn någon mer som varit med om det?
Den slår av efter bara någon sekund man blir ju lite fundersam varför den gör ett sådant utspel :wink:
Inte motorfläkten, men kupéfläkten drar alltid igång när jag låser upp bilen för att stanna när jag öppnar dörren. Jag gissar att det är för ventilera ur lite.

.
av Hakan975
#1173064
ThomasT skrev: Inte motorfläkten, men kupéfläkten drar alltid igång när jag låser upp bilen för att stanna när jag öppnar dörren. Jag gissar att det är för ventilera ur lite..
På vintern är det perfekt för då åker inte snön in på sätet när man öppnar bilen.

Elfläkten under huven kan köra på ett tag om man stannar precis under en regenerering när den bränner av partiklarna i filtret.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1173065
Hakan975 skrev:
ThomasT skrev: Inte motorfläkten, men kupéfläkten drar alltid igång när jag låser upp bilen för att stanna när jag öppnar dörren. Jag gissar att det är för ventilera ur lite..
På vintern är det perfekt för då åker inte snön in på sätet när man öppnar bilen.

Elfläkten under huven kan köra på ett tag om man stannar precis under en regenerering när den bränner av partiklarna i filtret.
Luktar det något när denna regenerering sker?

.
av classeboy
#1173096
ThomasT skrev:
classeboy skrev:På våran v60 t3 -17 har fläkten dragit igång på fullvarv när vi låst upp bilen trots att den har stått still minst ett dygn någon mer som varit med om det?
Den slår av efter bara någon sekund man blir ju lite fundersam varför den gör ett sådant utspel :wink:
Inte motorfläkten, men kupéfläkten drar alltid igång när jag låser upp bilen för att stanna när jag öppnar dörren. Jag gissar att det är för ventilera ur lite.

.
Det är säkert kupefläkten jag med hör då tog för givet att det var motorfläkten då det hörs väldigt väl.
av permikael
#1173887
När jag parkerade härom dagen, har stängt av som vanligt och öppnar dörren hör jag hur handbromsen låter, precis som att man slår på den, slår av den och sedan slår på den igen alltså tre gånger.
Jag slår aldrig på den när jag parkerar hemma, kan det vara något automatiskt bilen gör ibland för att "ventilera" handbromsen tro?
Som sagt jag använder den väldigt sällan med tanke på att vi har automat.

Någon annan som upplevt liknade?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1173891
permikael skrev:När jag parkerade härom dagen, har stängt av som vanligt och öppnar dörren hör jag hur handbromsen låter, precis som att man slår på den, slår av den och sedan slår på den igen alltså tre gånger.
Jag slår aldrig på den när jag parkerar hemma, kan det vara något automatiskt bilen gör ibland för att "ventilera" handbromsen tro?
Som sagt jag använder den väldigt sällan med tanke på att vi har automat.

Någon annan som upplevt liknade?
Ja jag har för mig att jag har hört talas om detta. :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av V40CC
#1173903
Det är väl bara dieslar som gör detta... har aldrig vart med om att min T3-17 har gjort det. Men däremot min V40 D2 jag hade innan kunde låta fläkten gå ett bra tag efter körning, förmodligen relaterat till regenerering. Inget att oroa sig för, den håller på ett tag och det kan låta ganska mycket, men det är ok.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]