Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Egil
#1171919
Hej!

Har letat under några veckor, men har inte hittat någon i närheten.
Önskemålet är en Automat, Dragkrok, 7" skärm med Navi, D3 alt D4 med Max 12000 mil, dock så verkar budgeten inte räcka till :) R-Design är ett krav, tycker att en "vanlig" är otroligt gubbig (sorry om någon tar illa vid sig).
Vill helst lägga 140k privat, men runt 160k hos bilfirma.
Utbudet är nästan enbart D2 på marknaden med min budget, men var och provkörde en D2 på firma och den var verkligen trött, men fyller jag alla önskemål så kan en D2 övervägas.

Frågorna är egentligen såhär: Är D motorerna kända för att klara höga miltal? Har sett några som fyller önskemålen men är då uppe på ca 14k mil.
Hur är manuella lådorna?
Är det någon skillnad på en 2011 kontra 2012 modell?
Vilka fel brukar uppkomma när bilarna har rullat ett tag?
Vid 7" skärm och Navi, kan man visa TV och DVD på dessa?

Min tidigare bil, en BMW 320D åkte på alla möjliga slitagefel vid 15000 mil. Hjullager, batteri, torkarmotor, bromsskivor och belägg etc etc. Dessa är ju normala fel som uppkommer, men hjullager och torkarmotor har jag haft bekanta som har fått samma problem vid ungefär samma miltal på BMW E91, därav funderingen på V60.
av volvofantast
#1171931
Om det är en d2 så kolla på en 2012 eller nyare för då är det inte byte av partikelfilter, men kan även var partikelfilter byte på tidiga 12 or,så kolla med Volvo innan du köper,jag fick hjälp av Volvo så att det inte blev en med partikelfilter byte,dom gick in i sitt data system och kollade.
av Lövet
#1172077
Inga partikelbyten på D2or, enbart 109hk varianten kräver byte och den kallas antingen DRIVe eller 1.6d. Finns inte till V60.
Egil skrev:Hur är manuella lådorna?
Det bästa Volvo har erbjudit men långt efter exempelvis BMW eller Honda. De håller dock utmärkt.
Egil skrev:Vilka fel brukar uppkomma när bilarna har rullat ett tag?
Inga typfel men det brukar ju dyka upp delar som behöver bytas av rena slitageskäl. Främst bromsar.
Egil skrev:Min tidigare bil, en BMW 320D åkte på alla möjliga slitagefel vid 15000 mil. Hjullager, batteri, torkarmotor, bromsskivor och belägg etc etc. Dessa är ju normala fel som uppkommer, men hjullager och torkarmotor har jag haft bekanta som har fått samma problem vid ungefär samma miltal på BMW E91, därav funderingen på V60
Hjullager är inget vanligt fel men jag har sett det i nån tråd. Torkarmotor ska normalt sett inte vara ett problem.

Överlag är V60 en välbyggd bil som håller bra. Men den är inget underverk, mellan 10k mil och 20k är det fullt normalt att få underhålla lite saker. Jag fick byta skivor, belägg och ett ok på min V60 vid 14k mil.
av Egil
#1173306
Det blev en Vit V60 R-Design, D2 Automat, 10k mil, Helskinn, 7" Navi, VOC osv. Är mycket nöjd! Upplevde D2 med Automat väldigt piggare än med Manuell (kanske dålig att växla) :). Största problemen med D2 är inte från 0km/h utan runt 90-120 och skall göra om omkörning, där var den inte någon raket. Sneglar åt Svensk motoroptimering i framtiden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1173312
Egil skrev:Det blev en Vit V60 R-Design, D2 Automat, 10k mil, Helskinn, 7" Navi, VOC osv. Är mycket nöjd! Upplevde D2 med Automat väldigt piggare än med Manuell (kanske dålig att växla) :). Största problemen med D2 är inte från 0km/h utan runt 90-120 och skall göra om omkörning, där var den inte någon raket. Sneglar åt Svensk motoroptimering i framtiden.
Grattis, skön att köra antar jag :) Ja du måste bannemig vara sämst i norden på att växla :mrgreen:

Visst tusan 7" kanske man skulle skaffa sig, känns den lagom eller för stor tycker du? Ser inga problem med 5" direkt men lite större skulle vara trevligt.


Men vad f-n är Svensk motoroptimering? Låter som ett halvbra hundfoder som någon lyckas kränga enbart för att det står "Svenskt" på det :mrgreen: :mrgreen:

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]