Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1171531
Hej!

Jag har nyss köpt mig en beg. xc60 d4 awd my16 där jag är lite orolig över att automatlådan ibland känns konstig. Jag är ingen expert och har inte kört jättemånga automatlådor förut. Vid vissa hastigheter och varvtal, antingen vid gas eller inbromsning och kanske främst när ACC används så tycker jag att automatlådan beter sig ungefär som när man lägger i en alldeles för hög växel i en manuellväxlad bil. Eller som att man kör ut i det räfflade fältet på motorvägen.

Ljuden/vibrationerna är inte alltid lika starka, ibland är dom väldigt subtila men likväl tycker jag att detta fenomen uppenbarar sig flertal gånger under en 45-min tur. Jag har varit i kontakt med min verkstad men dom säger sig inte kunna återskapa felet när dom provkörde. Dock provkörde dom bara i 5 minuter.

Min fråga är om detta är normalt för en automatlåda och om inte, är det någon som kan gissa sig till vad som kan vara fel eller vad jag kan säga till min verkstad?

Tack på förhand! :)
#1234613
Kan känna liknande symtom oftast beror det på i mitt fall att bilen har en hög växel i väldigt låg fart. Kan irritera mig ibland.
#1234741
Jag upplever brummande/vibrationer på min XC60 Classic D4 AWD vid belastning vid typ 1600-2000 rpm där automatlådan gärna lägger varvtalet vid acceleration. Detta har väl att göra med 5-cyl dieseln, är det dom vibrationerna du syftar på? Tänkte lägga in Polestar på min också vid nästa kampanj för att få den lite mer rapp och har hört av andra att PS minimerar detta "fenomen".
#1235082
dannesk skrev:Jag upplever brummande/vibrationer på min XC60 Classic D4 AWD vid belastning vid typ 1600-2000 rpm där automatlådan gärna lägger varvtalet vid acceleration. Detta har väl att göra med 5-cyl dieseln, är det dom vibrationerna du syftar på? Tänkte lägga in Polestar på min också vid nästa kampanj för att få den lite mer rapp och har hört av andra att PS minimerar detta "fenomen".
Jag kan tänka mig att vi pratar om samma brummande/vibrationer, det är/var vid dessa varvtal och ofta i accelerationer vid 50-90km/h. Som tidigare nämnt, polestar gjorde skillnad på detta fenomen så att det knappt märks längre.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]