Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tabzz
#1167433
Hej.

Jag skulle byta till sommardäck idag på min v60 från 2012.

Fick låna en garagedomkraft av en granne för första gången.

Jag blev osäker på om lyftpunkterna är dom samma för domkraften som medföljer bilen och en garagedomkraft som ser rätt annorlunda ut (mycket större yta att lyfta med)

Så jag tittade i handboken och det ser ut som att det finns fler lyftpunkter så jag körde in garagedomkraften lite djupare och hittade en typ gummiring med platt ytan runt omkring. Lite svårt att förklara men alla med en v60 borde hitta liknande punkter under bilen rätt nära de riktiga lyftpunkterna.

Hursomhelst lyfte jag upp bilen i en av de här punkterna och insåg att det inte kunde vara rätt eftersom min domkraft lyfte så långt det bara kunde och ändå gick inte bilen upp tillräckligt högt för att kunna få in en pallbock.

Så till mina frågor: vad är det jag lyft upp bilen i och kan något tagit skada?
Användarvisningsbild
av C.W.
#1167454
Jag har för mig att det ligger en riktig lyftpunkt något framför där du försökte lyfta upp bilen.
Mycket riktigt så är det någon form av dräneringsplugg som finns där och jag har för mig att runt omkring var det bara plast.
Du borde dock se om plasten spruckit eller tagit någon annan skada.
Håller tummarna att det inte blivit skada för dig. :cry:
#1167609
Allt var bättre förr. För en del år sedan var jag ägare till en Volvo 855. Denna bil hade en lyftpunkt (bygel) som var placerad mitt på bilens långsida. Där placerades domkraften som då lyfte upp hela sidan. Då kunde man skifta hjulen både fram och bak på samma gång. Var en stabil punkt !
av LagunaT
#1167640
volvoc70cab skrev:Allt var bättre förr. För en del år sedan var jag ägare till en Volvo 855. Denna bil hade en lyftpunkt (bygel) som var placerad mitt på bilens långsida. Där placerades domkraften som då lyfte upp hela sidan. Då kunde man skifta hjulen både fram och bak på samma gång. Var en stabil punkt !
Det går att göra idag med, använd den främren luftpunkten, så höjer man både fram o bak hjul.
av mikebike
#1167642
LagunaT skrev:
volvoc70cab skrev:Allt var bättre förr. För en del år sedan var jag ägare till en Volvo 855. Denna bil hade en lyftpunkt (bygel) som var placerad mitt på bilens långsida. Där placerades domkraften som då lyfte upp hela sidan. Då kunde man skifta hjulen både fram och bak på samma gång. Var en stabil punkt !
Det går att göra idag med, använd den främren luftpunkten, så höjer man både fram o bak hjul.
Så gör jag alltid...
#1167658
Så är det inte på MY 2014. Det är till att använda alla 4 ställena.
av Schmoyoho
#1167671
Det finns en lyftpunkt bak men på min S80 tror jag den är lite "mellan" där jag tror du hissade och trösklarna, alltså "insänkt" eller vad man ska kalla det. Om det var där du lyfte var du rätt ute. Jag brukar lyfta på pinch weld:en där man ska sätta domkraften från bakluckan. Plåten ser lite böjd ut men verkar ha funkat bra i alla år. Brukar använda ett lyftskydd när jag kan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1167681
klacken skrev:Går bra att lyfta med garagedomkraften på dom punkter som är för originala domkraften
Nej det är inte så smidigt.. Det är en plåt som går ner..
På förra bilen försökte jag lyfta i den plåten och den böjde sig. Den är ju inte platt neråt utan står ut från bilens underrede. Inte alls lämplig att lyfta i med garagrdomkraft. :/
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]