Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1167662
Har haft Efficient grip och varit nöjd med dem. Då var det ändå 255/35-18 på en 3-serie, en bil som inte är tystare än V60.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1167805
Spelar det någon roll ljudmässigt om man har 40 profil i stället för 45 profil, typ 235/40 x 19 i stället för 235/45 x 19 ?
Jag vet om belastnings index och rullomkrets, men ljudmässigt. Hur är det ?
Användarvisningsbild
av CabBO
#1167839
Så du menar ju "högre" (högre profil) däck med samma bredd blir tystare?
Användarvisningsbild
av CabBO
#1167843
Rasseman skrev:Kolla på deklarationen för däcket i fråga, står hur högt däcket låter decibel
Det gör jag alltid och är en detalj jag utgår ifrån när jag skall köpa däck. Sen är ju upplevelsen annorlunda om man skall tro inläggen här.
#1168082
pbengtss skrev:
CabBO skrev:Så du menar ju "högre" (högre profil) däck med samma bredd blir tystare?
Generellt - ja. Sedan finns det säkert undantag.
Det är min upplevelse också, sedan kan det bero på belastningsindex och hur hög fart dom klarar, däck specade för 300 km/h kan låta ganska mycket på ruggad väg, oavsett vad decibelvärdet säger. Förmodligen krävs hårdare/slitstarkare gummi för både högre hastighet och lägre profil.
CabBO skrev:
Rasseman skrev:Kolla på deklarationen för däcket i fråga, står hur högt däcket låter decibel
Det gör jag alltid och är en detalj jag utgår ifrån när jag skall köpa däck. Sen är ju upplevelsen annorlunda om man skall tro inläggen här.
Mina nuvarande Dunlop är specade till 69 db, mina gamla Pirelli nånstans över 70 db, dock upplevs dessa låta något mer på ruggad motorväg (Linköping/Norrköping). Sedan skiljer ju också profilen (45 vs 60) och bredden (255 vs 235) i detta fall. Chansen att få tysta däck är nog att leta rätt på däck med litet rullmotstånd (A), lågt decibelvärde (<=70) samt den hastighet och lastindex din bil ska ha, dvs skaffa inte Y däck om den är elektronisk begränsad till 250 km/h.

Själv har jag aldrig kört något tystare än Michelin (Energy Saver), hittar du något riktigt tyst så uppdatera oss gärna :)

Någon som vet hur ljudet mäts, avstånd, vilken hastighet, typ av väg?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]