Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JPeterJ
#1167259
Hej,

När jag bytte från vinterdäck (Michelin X-Ice 3, X13, 205/60, R16) till sommardäck (Continental ContiPremiumContact 2, 215/55, 97W, XL, R16) insåg jag att sommardäcken jag fick med vid köpet av min begagnade Volvo V60, T4F (2013) ger i mitt tycke väldigt mycket vägljud (vinterdäcken är väldigt tysta tycker jag). Jag har kollat igenom tester, forum och kontaktat Volvohandlare (Bra Bil Göteborg) för att försöka hitta riktigt tysta däck till min Volvo V60. Innan jag köper nya sommardäck tänkte jag fråga här på forumet om det finns någon annan som också varit ute efter tysta sommardäck till Volvo V60 och som kan dela sina erfarenheter?

Det jag kommit fram till är att jag skall skaffa:
205/60 istället för 215/55, smalare däck med högre profil ger kanske inte samma vägkontakt, men jag föredrar tystare däck
91-92V (minimum 91V enligt Volvo) istället för 97W, lägre klassad belastningsindex och hastighetsindex borde kanske ge något mjukare och tystare däck

Angående valet av däck lutar det åt:
Goodyear EfficientGrip Performance (205/60, 92V)

men har också fått råd från Bra Bil om två däck som enligt dem borde kunna vara tysta, men de hade ingen egen erfarenhet av dem:
Michelin Cross Climate (kan vara tysta eftersom de saknar de längsgående ribbor som normalt finns på sommardäck)
Nokian Hakka Green 2 ("Silent Sidewall Technology")

Tacksam för tips om tysta sommardäck till Volvo V60! :D

Peter
av audiot
#1167296
Hej,

nokian Hakka Blue 2, ny modell som är väldigt tysta!
Skodde vår V70 med sådana nu inför denna säsongen och blev förvånad över hur tysta och bekvämma dom är att åka på.

Cross Climate är kanske tyst till att börja med, men det är ju V-mönstrat, och hur kommer dom att låta när dom börjar bli lite tandade?

Mvh
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1167301
Intressant att se att fler än jag tycker att Continental och V60 inte är en bra kombination.
Mina däck är dock 235/40/18 och har uppmätta nivåer på 71-73 dB.
Nästa gång blir det troligen något från Goodyear, Yokohama eller Pirelli som ska ligga på 67-68 dB enligt uppgift.
Tyvärr finns inte Hakka-däcken som 18".
av pbengtss
#1167303
Som jag skrev i ett annat forum idag: Continental ContiPremiumContact 5 och Pirelli Cinturato P7 Blue är båda väldigt tysta och dessutom bra i övrigt.
För några år sedan köpte jag Uniroyal Rain contact nånting. De var otroligt tysta, dock kändes de en aning vingliga första säsongen, väldigt mjuka.
av Hoookan
#1167306
Jag köpte förra året Goodyear EfficientGrip Performance 215/55/16 till min Volvo V60, dom skulle vara så tysta men jag tycker dom hörs rätt mycket, är inte riktigt nöjd med dessa däck.
av pbengtss
#1167332
Ett annat sätt att få en V60 relativt tyst är att först åka V70 -99 ett år. Lite omständigt kanske, men efter över 10 år med väl underhållen BMW 5-serie är det i alla fall ett sätt som fungerat för mig...

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]