Rasseman skrev:Kolla på deklarationen för däcket i fråga, står hur högt däcket låter decibelDet gör jag alltid och är en detalj jag utgår ifrån när jag skall köpa däck. Sen är ju upplevelsen annorlunda om man skall tro inläggen här.
Moderator: Moderatorer
Rasseman skrev:Kolla på deklarationen för däcket i fråga, står hur högt däcket låter decibelDet gör jag alltid och är en detalj jag utgår ifrån när jag skall köpa däck. Sen är ju upplevelsen annorlunda om man skall tro inläggen här.
CabBO skrev:Så du menar ju "högre" (högre profil) däck med samma bredd blir tystare?Generellt - ja. Sedan finns det säkert undantag.
pbengtss skrev:Det är min upplevelse också, sedan kan det bero på belastningsindex och hur hög fart dom klarar, däck specade för 300 km/h kan låta ganska mycket på ruggad väg, oavsett vad decibelvärdet säger. Förmodligen krävs hårdare/slitstarkare gummi för både högre hastighet och lägre profil.CabBO skrev:Så du menar ju "högre" (högre profil) däck med samma bredd blir tystare?Generellt - ja. Sedan finns det säkert undantag.
CabBO skrev:Mina nuvarande Dunlop är specade till 69 db, mina gamla Pirelli nånstans över 70 db, dock upplevs dessa låta något mer på ruggad motorväg (Linköping/Norrköping). Sedan skiljer ju också profilen (45 vs 60) och bredden (255 vs 235) i detta fall. Chansen att få tysta däck är nog att leta rätt på däck med litet rullmotstånd (A), lågt decibelvärde (<=70) samt den hastighet och lastindex din bil ska ha, dvs skaffa inte Y däck om den är elektronisk begränsad till 250 km/h.Rasseman skrev:Kolla på deklarationen för däcket i fråga, står hur högt däcket låter decibelDet gör jag alltid och är en detalj jag utgår ifrån när jag skall köpa däck. Sen är ju upplevelsen annorlunda om man skall tro inläggen här.
Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]