Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
#1166919
Kommer bilen varna ifall bromsbeläggen behöver bytas? Har en V60 T4 2012. På senaste servicen sa de att beläggen borde hålla till nästa service men funderar på att byta innan på en lite billigare verkstad än där jag har serviceavtal. Är det framme eller bak de behöver bytas först? Är osäker på om han sa vilka som var slitna.
Pga elektrisk handbroms bör man byta på en aukt Volvo verkstad?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av benny10
#1166924
De bakre tog mer stryk på min V60 MY12 och blev således de som byttes först. Beghöver inte göras hos Volvo. Jag gjorde det hos en av de stora verkstadskedjorna. Bilen varnade inte för det utan det upptäcktes på verkstadsbesöket i samband med att bilen sa till om årsservice
Användarvisningsbild
av benny10
#1166932
Kan tyvärr inte ge dig ett korrekt pris på det. Dels för att jag som sagt gjorde övrig service också och dels för jag har connections i den specifika verkstaden och betalar endast för det som byts. Inte arbete.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1166939
Min Volvoverkstad ville ha ca 2000kr för byte av beläggen bak på min gamla V60 -13.
Jag bytte själv. Köpte belägg till fram och bak plus en kaffemugg från Autotech motor för samma pengar som Volvo ville ha för bytet bak.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1166958
Jag bytte på min förra veckan, de billigaste beläggen kostade 150kr men köpte TRW för ca 400. 30 minuters jobb typ. Antar att volvos belägg ligger runt 8-900kr, resten är nog påbörjad arbetstimme.
av Tribeca
#1167269
Tänkte byta bromsbelägg själv och var hos Volvo och köpte repsatsen med 2 st skruvar och 1 packning till kåpan till motorn för den elektriska handbromsen. 286 kr styck! 572 kr för 4 skruvar och 2 gummipackningar :-O) Hyfsade marginaler...
Användarvisningsbild
av StefanN
#1167274
Backa elmotorn istället med ett batteri.
Jag har tagit isär elmotorn utan att byta packning, visserligen på nästan nya ok men det är bara göra rent och ha lite silikonfett på så blir det bra. Skruvarna behövs inte bytas.
av LJN
#1167373
Någon som vet vad o-ringen har för dimension? Dvs. innerdiameter och "tjocklek" samt vad är det för skruvdimensioner?

/Lennart

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och t[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]