Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolfr
#1166602
Hej
Våran xc60 2017 (2016) ökar hastigheten ( utförsbackar) fast den är inställd på t.ex 50 km ända upp till 59 km då tar autobromsen vid och sänker hastigheten till 50 km, ska det vara så? Eller kan verkstad justera detta?
Med vänlig hälsning
Rolf
av Primus
#1166645
Min V60 är lika dan. Tror det är något man får leva med.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1166772
Min V70 var likadan, men jag tror min nya V60 faktiskt håller hastigheten, har för mig jag testade detta
och var nöjd med resultatet så troligen fungera det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1166888
Jag har kört 40 mil hem ikväll i blandade hastigheter och vägtyper. Min V60 håller igen riktigt bra, den går upp max 1-2 km/h innan den börjar bromsa.
Användarvisningsbild
av joel80
#1166899
Jag blir lite sur över att min V60 bromsar.. Vill inte alls att den ska bromsar i nedförsbackar.. Är det en backe som ger mig fart bromsar jag själv om det går för fort, annars vill jag gärna behålla den energin och inte att bilen ska bromsa bort den. Tidigare bil utan adaptiv farthållare bromsade inte.. Den slutade såklart gasa när bilen gick snabbare än inställd hastighet, men bilen fick rulla som den gjorde. Skulle gärna se att det fick vara en stegbar inställning..
Användarvisningsbild
av joel80
#1166900
Jag blir lite sur över att min V60 bromsar.. Vill inte alls att den ska bromsa.. Är det en backe som ger mig fart bromsar jag själv om det går för fort, annars vill jag gärna behålla den energin och inte att bilen ska bromsa bort den. Tidigare bil utan adaptiv farthållare bromsade inte.. Den slutade såklart gasa när bilen gick snabbare än inställd hastighet, men bilen fick rulla som den gjorde. Skulle gärna se att det fick vara en stegbar inställning..
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1166920
För att spåra iväg lite, så: Hyrde en ny Impala i USA 2010 (rattväxel :) ) Den farthållaren fungerade inte alls i nedförbackar, spelade ingen roll om det var låg eller hög hastighet.
Irriterande när man försökte hålla gällande hastighetsbegr.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1166948
joel80 skrev:Jag blir lite sur över att min V60 bromsar.. Vill inte alls att den ska bromsar i nedförsbackar.. Är det en backe som ger mig fart bromsar jag själv om det går för fort, annars vill jag gärna behålla den energin och inte att bilen ska bromsa bort den. Tidigare bil utan adaptiv farthållare bromsade inte.. Den slutade såklart gasa när bilen gick snabbare än inställd hastighet, men bilen fick rulla som den gjorde. Skulle gärna se att det fick vara en stegbar inställning..
Håller med! Jag stänger alltid av farthållaren i nedförsbackar och sen när jag närmar mig satt hastighet så kör jag igång den igen på returen.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1167012
Provade min idag.
Om det är lagom backe så höll den emot och gick max över 1-2 km.
Var det brant backe (Ullaredsbacken från Varbergshållet t.ex. för de som vet vad jag menar)
så var bilen uppe i 10-15-20km över innan den började bromsa ner till 80 igen när backen var slut.

Men helt normalt enligt mig, vill inte att den tokbromsar i backarna , utan hellre nyttjar farten
så spar jag borde bromsar och bränsle.

Svart

Reparationer på burk ska du hålla […]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]