Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agh39
#1166731
V60 T6 -12
56 år Stockholm.
Köpt i slutet av oktober, bilhandlarförsäkring på 3600:- i ett halvt år på Folksam.
Premiebesked nu, årspris efter rabatt är 52700:-
Utan rabatt 58556:-

Länsförsäkringar :16 793 kr/år
IF ska ha 7234:-
av Lövet
#1166736
Hur kan detta fortfarande förvåna någon? Alla försäkringsbolag räknar annorlunda beroende på vilken skadestatistik de har tillgängligt per modell. De viktar också förarens parametrar annorlunda. Resultatet är extremt olika utfall på samma modell. Det har varit likadant i 20 år nu. Det går inte att säga att "Bolag X är billigast" för det är olika i varenda fall.

Villkoren hos svenska bolag är i det närmaste identiska. Välj det billigaste och gör en ny sökning bland bolagen vid varje årsförfallodag.
#1166783
Lövet skrev:Hur kan detta fortfarande förvåna någon? Alla försäkringsbolag räknar annorlunda beroende på vilken skadestatistik de har tillgängligt per modell. De viktar också förarens parametrar annorlunda. Resultatet är extremt olika utfall på samma modell. Det har varit likadant i 20 år nu. Det går inte att säga att "Bolag X är billigast" för det är olika i varenda fall.

Villkoren hos svenska bolag är i det närmaste identiska. Välj det billigaste och gör en ny sökning bland bolagen vid varje årsförfallodag.
Det förvånade mig! Jag har aldrig upplevt att det skiljt nästan 40.000kr/år för samma bil mellan 2 bolag. Jag har genom åren sett att något bolag varit 50-60% dyrare bara för att ge vinken att dom inte vill försäkra en specifik kundkategoris bilval. Men 600% är absurt! Jag tror inte att skadefrekvensen skiljer många % mellan en 40-plussare som åker D5, T5 eller T6.

Att frågan "vilket bolag är billigast" är helt omöjlig att svara på vet jag, därför finns Compricer.
av Lövet
#1166787
FYI så saknar Compricer If, Aktsam och Trygg-Hansa så det krävs ett visst mått av eget sökande ändå fortfarande.
#1177671
Lövet skrev:
Villkoren hos svenska bolag är i det närmaste identiska. Välj det billigaste och gör en ny sökning bland bolagen vid varje årsförfallodag.
Gjorde en koll hur självrisken ser ut för maskinskada mellan Folksam och Volvia. Frugans Honda Crv ville inte kyla längre förra sommaren. Den hade då rullat 9,500 mil och bytet för torkfilter, kompressor o lite annat landade på 12,000kr och självrisken låg på 750kr. Hade hon haft en Volvo hade det kostat 3000kr, 1500kr om bilen rullat mindre än 8,000 mil. Volvia verkar generellt vara snordyra på självrisken på maskinskada. Citat Volvia: "Självrisker m.m.
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr."

Känns ju ganska surt att betala 30% hos Volvia om tex. automatlådan rasar a l'a 70,000kr vid 10,000 mil mot 3000kr hos Folksam. Så jag skulle nog påstå att villkoren skiljer sig högst avsevärt mellan bolagen. Mao. så ska man inte stirra sig blind på premien när man väljer bolag. Som jag påpekat så tar Folksam duktigt betalt för att försäkra T6-modellen. Men vid en jämförelse med en mer "normal" bil som typ D4 AWD så skiljer det nån hundralapp mellan Volvia och Folksam, och då har vi den i sammanhanget inte helt oviktiga självrisken att beakta. I den konkurensen får Volvia storstryk om man har en bil som rullat mer än 8,000 mil, tyvärr.
av agh39
#1177683
Jag har IF och det ser ut som om villkoren är rätt så bra:

Maskinskada
För en bil som är yngre än 8 år och har körts mindre än 100 000 km omfattas plötsliga fel som påverkar bilens funktion på till exempel motor, elektronik, växellåda och kraftöverföring. Maskinskada omfattar även sanering av tank efter tankning med fel bränsle. För Stor Bilförsäkring gäller maskinskada för en bil som är yngre än 10 år och har körts mindre än 120 000 km.

Självrisken är 1 500 kr tills bilen blir 5 år eller har körts mer än 8 000 mil, därefter 3 000 kr. Har du Stor Bilförsäkring och bilen är äldre än 8 år eller har gått mer än 10 000 mil är självrisken 10 000 kr.
av KrilleW
#1177775
Lövet skrev: Villkoren hos svenska bolag är i det närmaste identiska. Välj det billigaste och gör en ny sökning bland bolagen vid varje årsförfallodag.
Absolut inte. Villkoren skiljer ofta en hel del mellan bolagen. Självrisker, vad som ingår, vad man kan välja till, max körsträcka på maskinskador etc.
av Lövet
#1177776
Jag pratar inte om självrisker utan om _villkoren_. De är extremt lika vilket beror på att de till stora delar är reglerade i lag.
#1177820
Lövet skrev:Jag pratar inte om självrisker utan om _villkoren_. De är extremt lika vilket beror på att de till stora delar är reglerade i lag.
Villkoren skiljer högst avsevärt mellan bolagen. Hos tex. Folksam skiljer det på hur många mil samt bilens ålder för hur dom ersätter maskinskada. För min Seat gäller max 12,000 mil eller 8 år, för frugans Honda gäller 15,000 mil och 10 år. Självrisken skiljer också mellan bilarna. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så ser det likadant ut om jag försäkrar tex. en V60 D4 awd-15, andra villkor och självrisker. Och detta är bara en del av försäkringsmomentet som jag kikat på.
Vill inte säga bu eller bä om att något är sämre/bättre än nått annat. Utan vill bara sprida ljus över att man kanske inte ska stirra sig blind på premien, vid en skada så kan det skilja väldigt mycket på ersättningsnivå och självrisk beroende på bolag.
av KrilleW
#1177902
Lövet skrev:Jag pratar inte om självrisker utan om _villkoren_. De är extremt lika vilket beror på att de till stora delar är reglerade i lag.
Det enda som är reglerat i lag är trafikförsäkring, och där skiljer sig kanske villkoren ingenting. Men Delkasko och vagnskada (halv/helförsäkring) skiljer sig villkoren mycket mellan bolagen. Du bör nog kika lite på villkoren istället för att stirra dig blind enbart på premierna.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]