Lövet skrev:
Villkoren hos svenska bolag är i det närmaste identiska. Välj det billigaste och gör en ny sökning bland bolagen vid varje årsförfallodag.
Gjorde en koll hur självrisken ser ut för maskinskada mellan Folksam och Volvia. Frugans Honda Crv ville inte kyla längre förra sommaren. Den hade då rullat 9,500 mil och bytet för torkfilter, kompressor o lite annat landade på 12,000kr och självrisken låg på 750kr. Hade hon haft en Volvo hade det kostat 3000kr, 1500kr om bilen rullat mindre än 8,000 mil. Volvia verkar generellt vara snordyra på självrisken på maskinskada. Citat Volvia: "Självrisker m.m.
• Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr.
• Om bilen körts 5 000–8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr.
• Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
• Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.
• Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr."
Känns ju ganska surt att betala 30% hos Volvia om tex. automatlådan rasar a l'a 70,000kr vid 10,000 mil mot 3000kr hos Folksam. Så jag skulle nog påstå att villkoren skiljer sig högst avsevärt mellan bolagen. Mao. så ska man inte stirra sig blind på premien när man väljer bolag. Som jag påpekat så tar Folksam duktigt betalt för att försäkra T6-modellen. Men vid en jämförelse med en mer "normal" bil som typ D4 AWD så skiljer det nån hundralapp mellan Volvia och Folksam, och då har vi den i sammanhanget inte helt oviktiga självrisken att beakta. I den konkurensen får Volvia storstryk om man har en bil som rullat mer än 8,000 mil, tyvärr.