Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1166476
Jag gjorde en försäkringsförfrågan hos mitt f-bolag Folksam på en V60 T5-2015 med Vea-motorn på 245hk. Kostnad 6500kr/år för helförsäkring. När jag gör samma koll på en V60 T6 med Vea-motorn på 306hk så vill dom ha, håll i er nu!, 44500kr/år för samma helförsäkring! Hur i helv-ete hänger detta ihop? Rent spontant så känns det som en bugg i Folksams beräkningssystem. Det finns liksom ingen som hellst logik bakom prissättningen.
Jag har haft körkort i obruten följd i 27 år, skadefri och ägt bil lika länge.
Någon som har en ide till prisskillnaden?
#1166478
Tompamannen skrev:Jag gjorde en försäkringsförfrågan hos mitt f-bolag Folksam på en V60 T5-2015 med Vea-motorn på 245hk. Kostnad 6500kr/år för helförsäkring. När jag gör samma koll på en V60 T6 med Vea-motorn på 306hk så vill dom ha, håll i er nu!, 44500kr/år för samma helförsäkring! Hur i helv-ete hänger detta ihop? Rent spontant så känns det som en bugg i Folksams beräkningssystem. Det finns liksom ingen som hellst logik bakom prissättningen.
Jag har haft körkort i obruten följd i 27 år, skadefri och ägt bil lika länge.
Någon som har en ide till prisskillnaden?
Folksam är sjukligt dyra! Volvia ligger bättre till som tur är, sen beror det på vart i landet man bor skiljer en hel del samt vilket område på orten man bor... men det är klar skillnad på premierna idag och för 10 år sen bilarna är säkrare etc idag jämfört med då... samma motor (effekt) för 10 år sen kunde kosta upp mot det dubbla jämfört med idag
#1166490
Sist jag hade Volvo så var Volvia bland dom dyrare. Då var IF billigast. Nuvarande bilar var Folksam billigast, så det föll sig naturligt att jag kollade där först. Testade en jämförelse på Compriser och fick ett par priser på T6'an under 6000kr/år för helförsäkring. Så det var som jag misstänkte, Folksam har satt upp nån parameter som säger "nej nej denna bilen vill vi absolut inte försäkra, lägg på 600% på priset".

Edit: Volvia vill ha 7200kr/år, helförs, för T6'an. Överkomligt då mina erfarenheter av skadeärende kontra Volvia varit goda.
#1166505
Tompamannen skrev:Sist jag hade Volvo så var Volvia bland dom dyrare. Då var IF billigast. Nuvarande bilar var Folksam billigast, så det föll sig naturligt att jag kollade där först. Testade en jämförelse på Compriser och fick ett par priser på T6'an under 6000kr/år för helförsäkring. Så det var som jag misstänkte, Folksam har satt upp nån parameter som säger "nej nej denna bilen vill vi absolut inte försäkra, lägg på 600% på priset".

Edit: Volvia vill ha 7200kr/år, helförs, för T6'an. Överkomligt då mina erfarenheter av skadeärende kontra Volvia varit goda.
Exakt och sådant värdesätter man som kund när olyckan väl är framme :) dock håller jag med om att priserna varierar stort bland dom olika aktörerna ibland är det rena turen att exempelvis Volvia tillhanda håller bra priser för det föremål man försäkrar samt så får man ha i åtanke vad man får för pengarna samt smidigheten i det hela :)
av KrilleW
#1166511
Det är med 100% säkerhet en bugg.

En V60 T6 -15 kostar för mig i Folksam 6495kr/år med 1500 mil. Jag är 32 år gammal och bor i Stockholm.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1166530
Kolla med Länsförsäkringar!

Jag har 2100 i Halvförsäkring på min xc60 D4 AWD my16.
Skulle ligga på ca 4000 kr med helförsäkring...

De har alltid legat på ca hälften av vad jag skulle betala på trygg hansa eller Folksam, oavsett bil..
#1166702
Oavsätt så verkar dom "smyghöja" ganska duktigt efter att man blivit kund. Sedan är dom duktiga på att låsa kunderna med diverse "förmåner" för att man är med i nått fackförbund eller liknande. Helkundsrabatt har väl dom flesta bolagen. Tror jag betalar närmare 30K om året i diverse försäkringar till enbart Folksam. Ibland undrar man vad f-n det är man betalar för egentligen. Försäkringen på min yngste son, tre år gammal, höjde dom med 40% från förra året. Det var nån diagnos som tillkommit ersättning för, men ändå, vilka ökningar.

Gjorde en koll på en T6 awd, modellen med sexan, den skulle kosta 36,000/år, otroligt!

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]