Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andake84
#1166089
Funkar det att montera 19" på std chassi på V60? Står på Volvos sida att man inte ska göra det men tycker andra har gjort det ändå. Mer så man inte förhastar sig i köpet av fälg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1166183
Är det inte så att 18" och större kräver utslagsbegränsare och att 19" fungerar på standardchassit med detta tillbehör...?
av Daniel73
#1166207
klart det går att montera.
Risk finns att det tar i vid full fjädringsrörelse utan sportchassie.

Kör man som folk så spelar det ingen roll.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1166338
Är det inte vid undanmanöver som det behövs sportchassie om man har 19"
av Andake84
#1166355
Vad jag känt idag på ca 4 mil körning så märks ingen skillnad men då är det normal körning. Ska se om man kan få pressa det lite mera så ska jag återkoppla hur det upplevdes.
av Daniel73
#1166408
Rillee skrev:Är det inte vid undanmanöver som det behövs sportchassie om man har 19"
Stämmer, risk finns att det tar i vid full fjädringsrörelse.

Man kan ju använda däck med samma omkrets som på 18" om man har koll på belastningsindex
19" har ju en lite större omkrets när man har dimensionen som volvo rekomenderar.
av Favazza
#1167723
Andake84 skrev:Köpt och monterade på mina Bor 19" hjul idag. Funka hur bra som helst trots vanligt chassi.
Rent hypotetiskt. Vad skulle hända om försäkringsbolaget skulle kopplas in (t.ex. Volvia).
Skulle en sån här grej kunna göra att ersättning uteblev? Funderade mycket på detta själv nämligen. Slutade med 18" för min del.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]