Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volge
#1165513
Hej, ny på forumet, ny på Volvo.

Väntar förhoppningsvis tillökning senare under året och tänkte uppgradera till kombi. Kör Audi A3 -11 med lilla 105 hk motorn idag. Fastnat för V60 och bla provkört denna: http://www.bytbil.com/skane-lan/personb ... 9-10356100 . Har läst mig och provat mig fram till att T3 räcker för mina behov (8 mil t/r motorväg till jobbet, köra familjen nån timme här och där på helger).

Momentum verkar va någon form av minimumkrav här på forumet, vilket jag själv också anser vettigt. Ska jag leta summun eller R?
Hur viktigt är det med låga mil, tips och funderingar kring detta?
Något lulllull som jag inte får missa?

Tycker det är kul med fina fälgar, kromade utblås och tonade rutor, men prioriterar en vettig kärra som sambon anser vara tillräckligt prisvärd (hon vill köpa något för max 100.000).

Hittade precis denna, någon som sitter inne på fler tips: http://www.bytbil.com/jonkopings-lan/pe ... 7-10656310

Mvh Volge
#1165526
StefanN skrev:Den första har ju S/S och det är bland det värsta jag vet att köra med, skulle aldrig någonsin köpa det.

????
Det är en manuell bil så det är inget "problem". Aktiveras endast om du lägger växel i friläge samt släpper upp kopplingen. Jag har det och tycker det fungerar utmärkt. Automat däremot...
#1165528
StefanN skrev:Ja, är den manuell skulle jag inte köpa den av den anledningen......
Kan du utveckla det? Jag hänger inte med på ditt resonemang, tyvärr.
#1165544
Det är ju högst en smaksak, jag är 30 och kör manuell idag men kommer utan tvekan hoppa på automat-tåget vid nästa bilköp av den enkla anledningen att det är tröstlöst att köra här i Sthlm med manuell (som du ju vet Stefan). Hade jag bott kvar i orten där jag växte upp hade jag sannolikt stannat med manuell.

Sägs det inte att T3 är lite av det tröttare slaget om vi nu ska försöka vara sakliga mot trådskaparen?
Jag har dålig koll på de olika motormodellerna genom åren som fanns hos V60 men T3 går väl även att skrämma upp till T4-prestandan?
av Volge
#1165577
Hej igen, manuell låda är inga problem, liksom start/stopp (har det på Audin och tycker det gör varken från eller till). T3:an är garanterat roligare än 1,2 tfsi som jag kör idag, så det fungerar även om T4 kanske vore snäppet trevligare.
av Lövet
#1165649
Kan ju vara läge att försöka svara på frågan istället för att säga vad man vill ha själv? Om frågan rör T3 så är inte svaret "köp en D5 automat istället" i mina ögon ;-)

Jag har haft en V60 T3. Det är en utmärkt bil och motor. Motorn är tyst, snål och trevlig. Den är inte lika snabb som de större motorerna (inte så konstigt) men jag tyckte den var adekvat till 95% av min körning. Man får inte glömma att det är en klart snabbare bil än vad som var "normalt" för inte så många år sedan. När V70 2.4 140 var normalbilen ansågs den räcka, en T3 är markant snabbare...

Momentum har allt man "behöver", sen är ju Summum bättre utrustad. Vad som krävs är upp dig en själv. Det är främst elstolarna och skinnklädseln man märker tycker jag. Bilen du länkar till saknar dock dragkrok, fundera om det är något du behöver.

T3 och T4 är samma motor och är lika snabba upp till 4500rpm. Det är enbart motorstyrningen som skiljer. Vid vanlig körning märker man med andra ord ingenting av skillnaden. Det är bara på full gas och över 4500rpm.
av Volge
#1165653
Tack för bra synpunkter Lövet. Hur tänker du kring faceliften 2014? Vad jag förstår så är fronten lite förändrad och andra mätartavlor, är det något mer? Är faceliften bara "snyggare" eller är bilen förbättrad på något sätt?

Har som sagt inte speciellt bråttom med bilbyte, är det vettigt att vänta till hösten?
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]