Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1161194
Hej

Ni som har V60 T3 med nya motorn, hur upplever ni motor och växellåda. Är prestandan tillräcklig för vardagsbruk eller saknar ni effekt? Vad hamnar bränsleförbrukningen på i verkligheten? Noterat att T4 utgått, känns spontant som det hade varit optimala motorn men då den utgått behövs det ju inte funderas på den.
av TurboJonte
#1161219
Jag kör en S60 T3 - 16 manuell.

Snittar 0.73 liter milen i verklig förbrukning.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/738784.html

Lägsta rekordet på färddatorn på väg hem från jobbet vilket är en resa på tre mil är 0.48 liter milen. Men då är det en hel äggkartong under gaspedalen, och inte använt färdbromsen en enda gång.

Kör man alltid lagligt så tror jag man skulle kunna få en verklig snittförbrukning på 0.6.

Annars tycker jag det är en ganska trevlig motor, men det saknas lite vid omkörningar kan jag tycka. Funderar på att optimera hos BSR, får då 236 hk. Men jag kanske hinner byta bil innan dess...



Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
av V40CC
#1161378
Har en V60 T3 VEA -17 och är jättenöjd. Den är ganska bränslesnål ändå, nu har jag inte kört så mycket än och den är ju inte inkörd men har åkt långfärd med fullpackad bil och packad takbox med medelförbrukning på 0,6, angiven av färddatorn dock.

Bilen i sig känns pigg och alert. Till vardagskörning fungerar bilen alldeles utmärkt, har aldrig saknat kraft förutom kanske vid motorvägskörning, då hade det vart bra med några extra hk, men inget som stör, det är bara min egna känsla.
av jovani
#1186250
Ville inte utala mig innan jag har är.. Altså i Nice i frankrike..
Vår v60 t3 16 med bsr uppgradering är bara underbar! Har gjort av med fyra tankar 98oktan( kostar samma här som Vår 95)
Från Kiel till Nice, kört ca 370 mil hitentills, snittar 0,61-0,67 l/mil mellan tankar beräknat på km/liter tankat. Längsta körda sträckan blev 94mil innan tankvarningen blinkade till.
Har hålllt mestandels 140km/h gpsfart, har testat några gånger toppfarten som är 252km/h..
VEA motorn hänger på större motorer fint i uppförbackar.

Så kan bara lyfta på hatten för Växjö bolaget å volvo för en mycket bra bil!
S/V60 Polestar utan taklucka

En kompis har en -15 utan lucka. IMG_6207.jpg

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]