Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1160221
Hm, jag använder nästan bara dörrarna på vänstersidan och båda har början till sprickor i handtagen.
En V70 MY16 med keyless.
#1160223
ok, en V70 med symptom också, beklagligt.
Ingen XC60 med sprickor? (eller antydan till)
#1160235
Någon om er som har sprickor som vet med er att ni tvättat bilen själva med självinköpt avfettning?
Man får ju "lita" på att det är en bra typ av avfettning i automater/tvättstationer, men det är ju
lätt att man som lekman råkar köpa fel avfettning och att den enligt tråden jag hänvisat till innan
försvagar plasten.

Men som sagt, tråkigt och man får ju hoppas Volvo backa upp där bilens ålder är rimligt låg.
Men min gamla V70 -12 med keyless hade inga sådana här problem och den tvättade jag bara
i automat eller tvättastation (Högtryck) och aldrig lagt på egen avfettning.
#1160559
Jag har kollat mina handtag också, men ser inga sprickor som tur är. I framtiden så skall jag ha koll på hur dom ser ut.

Det finns ingen risk eller chans att dom blivit skadade genom en annans bils dörr har slagits upp mot handtagen som sen spruckit?
#1160560
Tror jag inte, för sprickorna verkar ju sitta där jag kan tänka mig att "wear and tear" är som mest, dvs
där handtaget utsätts för mest belastning när man drar i handtaget. Jag kan spekulera i att
fästet mellan handtag och "öppningsmekanisk" sitter precis under plasten precis där sprickorna är.
Jag tror nämligen att sprickorna beror på att "fästet" sliter i plasten varje gång man öppnar och har då
plasten blivit försvagad (eventuellt av avfettning) så uppstår spricka.

Hade sprickorna berott på slag från annan bildörr hade de nog suttit på ytterkanten istället då de
i det fallet beror på materialdeformation. (fina ord här :) )
#1160591
Synade mina andra handtag idag när jag hade tvättat bilen. Alla har spricka på samma ställe som vänster fram.
#1160593
Har kikat lite på Bildelsbasen, men kan inte hitta något handtag som har sprickor. Någon annan som gjort liknande eftersökningar...?
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]